FAMÍLIA

Aprovar és sinònim de comprendre?

Victoria Planas
10/06/2016
3 min

Les persones invertim una important quantitat del temps a aprendre a través de la lectura de llibres, manuals, revistes, etc. En el cas dels nins, s’enfronten a la tasca d’aprendre els conceptes establerts a partir de la informació que contenen els llibres de text.

Diàriament llegeixen la informació amb la qual han de treballar i s’esforcen a memoritzar per passar els exàmens. Però succeeix sovint que molts no comprenen el que han llegit i après, cosa que difícilment pot anomenar-se ‘aprendre’. En aquest punt, aprovar un examen no és necessàriament sinònim d’haver interioritzat allò que has après. La prova d’això és que molts no són capaços de reelaborar la informació, aplicar-la a altres contextos o explicar-la a algun amic.

És per això que es fa essencial recordar que l’objectiu principal quan llegim és comprendre. Perquè no hi ha aprenentatge sense comprensió.

La comprensió juga un paper fonamental en la capacitat per aprendre i retenir la informació. Com més capaços siguin els nins de comprendre i en menys temps, més competents seran en tasques que requereixen emprar la intel·ligència i altres habilitats cognitives. De fet, la majoria de les persones que tenen èxit en la feina no l’obtenen perquè tinguin una intel·ligència innata, sinó perquè han desenvolupat l’habilitat de comprendre de manera més eficaç: millor, en menys temps i amb menys esforç.

Com ja resultarà obvi, s’entén la comprensió lectora com la capacitat que tenim les persones per entendre el que llegim, tant pel que fa al significat de les paraules que formen un text com a la comprensió global.

Amb la pràctica podem ajudar els nins a millorar la capacitat d’extreure informació del que llegeixen, d’interpretar-la i de reflexionar sobre ella. Aquesta pràctica pot consistir tant en una sèrie d’exercicis senzills que poden prendre’s com un hàbit, com ser una metodologia d’aprenentatge que es posi en pràctica a l’aula.

HÀBITS QUOTIDIANS

- Identifica sempre de què parla el text i quina és la idea principal, i cerca les paraules que transmeten aquesta idea. A partir d’aquí pots ampliar la idea principal i localitzar les idees secundàries i altres idees principals.

- Resol els dubtes que se’t plantegen després de la lectura i especialment les paraules o expressions que no entens.

Estableix relacions de similitud o diferències entre diversos conceptes. Relaciona amb els teus coneixements previs sobre el tema i fes preguntes sobre el que vols saber.

- Respon preguntes sobre el tema, i per estar segur de la resposta, localitza abans la informació en el text.

Fes un resum de les idees principals i intenta explicar-ho amb les teves pròpies paraules. També pots fer un dibuix que t’ajudi a explicar el tema sense necessitat de llegir-lo de nou.

MÈTODE D’APRENENTATGE

La importància que ha cobrat la comprensió és tan gran que s’han desenvolupat Projectes de Comprensió. Aquests projectes estan basats en una metodologia innovadora de la Universitat de Harvard que van sorgir a través del Projecte Zero, fonamentat en el treball de les Intel·ligències Múltiples de Howard Gadner.

Aquest nou model es basa en el fet que per entendre el pensament i l’aprenentatge hem de fer esment a les diferents maneres en què la ment treballa. La visió convencional és que pensar és el resultat d’aprendre. Però els estudis sustenten que el contrari també és possible: pensar sobre alguna cosa concreta i en un context específic duu a aprendre.

La finalitat d’aquests projectes és que els alumnes duguin a terme diverses accions o tasques que demostrin que entenen el tema i, alhora, l’ampliïn, siguin capaços d’assimilar el seu coneixement i el sàpiguen utilitzar.

Molts col·legis comencen a introduir aquesta metodologia i la manera d’aprendre-ensenyar s’adapta a les noves exigències de l’entorn. Les quatre claus d’aprenentatge dels Projectes de Comprensió:

1. Tòpics generatius:és el tema que es vol treballar i aprendre, i s’estableix fixant el títol. Pot incloure una o diverses matèries, la qual cosa farà que sigui un aprenentatge per competències.

2. Fils conductors: són qüestions obertes que els alumnes han de contestar i que els permeten comprendre de manera flexible.

3. Metes de comprensió: són aspectes del tema que volem que comprenguin: aprendre, saber, diferenciar, comprendre, ser capaços de, etc.

4. Activitats de comprensió: són activitats que ajuden a desenvolupar el projecte i evidencien la comprensió. Han d’afavorir el desenvolupament de totes les intel·ligències múltiples.

Pel que fa a la manera d’avaluar aquests projectes, la característica és que no solen dependre del clàssic ‘control’. Es realitzen diverses avaluacions en totes les sessions i en ocasions els alumnes en són protagonistes. Reben contínuament una retroalimentació de com millorar el que estan fent .

Aquesta avaluació no és penalitzadora. Es basa a aprendre per a la vida i amb la vida, fomentar que l’alumne es responsabilitzi, prengui les pròpies decisions i aprengui amb el procés.

stats