TRANSPORT MARÍTIM

El Govern valora limitar el preu dels vaixells entre illes

Un decret desenvoluparà la Llei de transport marítim i obrirà la porta a noves rutes si són d’interès estratègic

El Govern està valorant la possibilitat d’establir tarifes de referència per a les rutes en vaixell entre les illes i limitar, així, el seu preu màxim. A través d’un decret per desenvolupar la Llei de transport marítim aprovada el 2010, es podria determinar quina és la tarifa estàndard per a rutes estratègiques, com la que uneix Formentera i Eivissa, i fixar el percentatge d’augment de preu que les companyies poden aplicar als bitllets -per exemple, si la tarifa estàndard és de 80 euros i el Govern estableix un percentatge màxim del 25%, un bitllet no podria costar més de 100 euros.

Amb el decret, que l’Executiu ha encarregat redactar a una empresa externa i que només pot regular les rutes entre les illes, es pretén regular allò que preveu la llei i que fins ara, tot i haver-se fet alguns intents aquests anys, ha quedat pendent. Xavier Ramis, director general de Ports i Aeroports del Govern, explica que la legislatura passada es van fer esborranys, però “van generar conflicte”. Durant aquest mandat es va obrir un període per fer aportacions públiques al decret, però “no se n’han fetes” i, a partir d’ara, es treballarà en una redacció per “conciliar la llibertat de les empreses” de cobrir la ruta que els surti més rendible amb “el dret al transport regular de mercaderies i passatgers”, per al qual és necessari “un servei suficient i de qualitat”.

A més de fixar tarifes de referència, el decret podria establir mesures per garantir la comunicació entre dos punts de l’Arxipèlag que es considerin estratègics i que les empreses privades no cobreixin perquè no ho considerin rendible. La llei estableix com a línies estratègiques rutes que ja estan cobertes (Eivissa-Formentera, Mallorca-Eivissa i Mallorca-Menorca), però amb l’elaboració del decret se’n podrien fixar de noves i se signaria un contracte de servei públic amb una empresa que la cobriria.

És per això que s’haurà també de quantificar quina és la inversió necessària perquè el decret “sigui efectiu”, explica Ramis. Després d’analitzar si les línies que existeixen són suficients, si s’han d’establir tarifes de referència o si funcionen correctament, s’haurien de fixar les quantitats que es destinarien a qüestions com subvencionar trajectes. “Actualment el servei està cobert -afirma el director general- però el decret garantirà que continuï sent així si el mercat deixa de fer-ho”.

Un dels problemes que vol gestionar també el Govern a partir d’aquest decret és l’elaboració d’un règim específic per a Formentera, perquè “s’ha de garantir el transport de residents i diferenciar el transport turístic del regular”. De fet, la ruta que uneix l’illa amb Eivissa és, segons el director general de Ports, l’única que tal vegada no té totes les necessitats cobertes, ja que els vaixells de darrera hora deixen de passar relativament prest: “El darrer vaixell és el de les 21.30 h i podria ser més tard si es veu que hi ha demanda”.

Les mercaderies

El text també tindrà en compte el transport de mercaderies, on actualment “sí que hi ha mancances”. De fet, Ramis explica que traslladar mercaderies entre les illes ara mateix no és rendible i que, en moltes ocasions, un producte que es vol fer arribar de Mallorca a Menorca ha de passar abans per València i per Barcelona.

La previsió per al Govern és que el decret estigui redactat en els propers vuit mesos i que la seva aprovació es realitzi durant el 2018, tot i que les negociacions amb els diferents sectors podrien provocar retards.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 20/05/2018

Consultar aquesta edició en PDF