EDUCACIÓ: CONFLICTE A LES AULES
Balears 06/06/2014

Escac i mat a la poca autonomia dels centres

Educació elimina la lliure disposició de 3 hores i imposa un estricte 50% en català i castellà

B. Picornell / M. Pinya
3 min

PalmaLa cúpula de la Conselleria d’Educació acordà ahir imposar als centres educatius la interpretació més dura del TIL, en el que es podria considerar una declaració de guerra a la comunitat educativa. Aquesta versió endurida del polèmic sistema trilingüe no estaria avalada ni pel mateix decret de Tractament Integrat de Llengües, ni per l’ordre que el desenvolupa. De fet, a hores d’ara s’ignora quin rang normatiu tindrà per fer-la d’obligat compliment.

En la reunió mantinguda ahir, en què participaren la consellera Joana Maria Camps, el secretari autonòmic Guillem Estarellas, el cap del servei del TIL i el cap del servei d’Inspecció, s’acordà eliminar les tres hores que quedaven a disposició dels centres per poder decidir en quina llengua (català o castellà) s’impartien. Aquesta eliminació suposa de facto una imposició de la noció d’“equilibri” en la interpretació del 50% en cada idioma, interpretació molt discutida jurídicament.

Per acabar-ho de complicar, l’ordre que rebran els centres s’efectuarà quan tots ja estan immersos en la redacció del projecte lingüístic que han de lliurar abans de dia 15 d’aquest mes.

Aquesta nova mesura contradiu l’informe que va aprovar el Consell Escolar de les Illes Balears en relació a l’ordre del TIL, que aconsellava que les dues llengües oficials no tenien per què tenir el mateix còmput horari, una vegada coberts els mínims que marca el TIL. De fet, l’ordre diu, a instàncies del Consell Escolar en l’article 5.4, que “s’ha de respectar l’equilibri lingüístic de les llengües oficials”, però no parla en cap cas de repartiment aritmètic.

Així, les tres hores que quedaven a lliure disposició dels centres educatius queden ara també sota la distribució percentual ordenada per la Conselleria i s’elimina totalment la ja limitada autonomia que tenien.

A més, aquest canvi de “repartiment aritmètic” a “equilibri lingüístic” que ara s’ha truncat, segons les noves instruccions d’Educació, aniria en el sentit contrari del que varen pactar les patronals de l’escola concertada i que escenificaren amb els representants de la conselleria com un “gran acord”.

Recurs d’UGT a l’ordre del TIL

La Federació d’Ensenyament d’UGT anuncià ahir un nou recurs contra l’ordre del TIL perquè, al seu parer, repeteix tots els errors del decret, i en demanaran la suspensió cautelar per obligar els centres a fer un nou projecte TIL per al curs que ve.

El recurs també demanarà l’aplicació del criteri del Tribunal Constitucional que manifesta que l’equilibri lingüístic no remet necessàriament a l’accepció matemàtica d’igualtat, sinó a la semàntica. Per aconseguir aquest equilibri lingüístic, el TC estableix que s’ha de tenir en compte el context i la realitat social.

UGT entén que l’ordre contradiu la Constitució, l’Estatut i la Llei de Normalització Lingüística.

“El metge m’ha dit que els resultats són ‘normals’ per a una persona que fa prop d’un mes que no menja: la glucosa, el potasi i la transferrina ja estan per sota dels nivells mínims i l’àcid úric s’ha disparat, ja que en aquests moments el meu cos ha començat a cremar proteïna muscular”. Aquests eren els comentaris de Jaume Sastre als resultats de l’analítica que es va fer el 30 de maig i que confirmen l’empitjorament progressiu del seu estat de salut, després de 29 dies sense menjar.

Tot i la pèrdua de 15 quilos i de l’esgotament que pateix, Sastre ho té clar. “La vaga continua. No crec que demani res de l’altre món. Deman senzillament que es reiniciïn les negociacions amb els comitès de vaga i que el Govern va interrompre el mes d’octubre passat”, escrigué ahir al seu blog personal. “Hi ha un conflicte obert amb una vaga indefinida vigent convocada i que no s’ha desconvocat”. El membre de l’Assemblea ha rebut centenars de visites i suports.

stats