RESTRICCIONS D’ACCÉS
Balears 24/09/2016

Eivissa no vol més cotxes a les platges

Cala Salada s’ha convertit en la primera platja sense cotxes, però la’n poden seguir d’altres

Armando Tur
3 min
CALA SALADA I CALA SALADETA, “PLATGES CONNECTADES” 
 El funcionament d’aquest sistema consisteix a permetre-hi l’accés, des de les 10 del matí, només als primers 40 cotxes i omplir així la capacitat de l’aparcament habilitat a la zona. Un cop se n’ha completat l’aforament, l’equip de vigilància no hi permet el pas de més vehicles i l’accés s’hi limita al transport públic.

EivissaL’Ajuntament de Sant Antoni i el Consell d’Eivissa varen presentar el mes de juny “la solució” als embossos que es registraven estiu rere estiu a l’aparcament i als camins de terra que donen accés a les platges de Cala Salada i Cala Saladeta. “Totes les instàncies balears reconeixien l’elevat risc en cas d’emergències a aquesta platja”, explica el regidor de Medi ambient de Sant Antoni, Pablo Valdés, qui afegeix que l’any passat l’equip d’emergències va arribar a registrar un temps de resposta a la platja “de dues hores i mitja”.

És per això que es va decidir convertir aquestes cales en les primeres “platges connectades” d’Eivissa. El funcionament d’aquest sistema consisteix a permetre-hi l’accés, des de les 10 del matí, només als primers 40 cotxes i omplir així la capacitat de l’aparcament habilitat a la zona. Un cop se n’ha completat l’aforament, l’equip de vigilància no hi permet el pas de més vehicles i l’accés s’hi limita al transport públic. Aquest autobús, en els primers 85 dies de servei, ha venut 37.250 bitllets, és a dir, una mitjana diària de 483 viatges.

És per això que des del Consell es fa una visió positiva de com ha funcionat el sistema i s’estudien altres platges on es podrien instal·lar sistemes diferents. Segons la consellera de Mobilitat d’Eivissa, Pepa Marí, entra dins dels seus desitjos l’habilitació de restriccions a Cala d’Hort, Platges de Comte i a la platja de ses Salines.

Però on més avançades estan les feines és a Benirràs. La platja acull cada diumenge la famosa Festa dels Tambors, que serveix perquè a les platges s’ajuntin unes 3.000 persones i uns 1.000 cotxes sense que hi hagi cap mitjà d’emergència. Fa tot just un mes, en la darrera junta de seguretat de l’Ajuntament de Sant Joan, el Consistori va dir “prou” a aquest “descontrol” i va demanar la creació d’una comissió de coordinació policial que servís perquè la Policia Local i la Guàrdia Civil coordinassin les accions necessàries per “controlar l’aforament” de la platja.

Durant aquesta setmana, i en un encontre entre l’alcalde, Antoni Marí Carraca, i el president del Consell d’Eivissa, Vicent Torres, s’han marcat les directrius a seguir perquè l’any vinent aquesta platja tingui també restriccions de trànsit. “Hem d’entendre que Benirràs no és Cala Salada”, explicava Torres per justificar que “no es pot implementar” el model de Sant Antoni de Portmany sense cap modificació. “Benirràs té diversos accessos”, explicà Torres, qui recorda que Cala Salada només té un camí.

“En aquests moments els tècnics de l’Ajuntament preparen l’informe previ per cercar solucions”, va explicar l’alcalde Marí Carraca, qui no va voler especificar cap on podrien anar encaminades les solucions. “Han de ser els enginyers qui proposin les alternatives”, assenyalava el president Torres.

Tot i això, poques setmanes abans d’aquesta reunió, el batle de Sant Joan assegurava que s’estudiava la possibilitat de regular alguns aparcaments de pagament, que ara mateix són alegals i que els veïns posen a disposició de tothom a un preu de 3€. Aquests aparcaments, però, manquen de mesures de seguretat i de permisos. És per això que el Consistori n’estudia l’aprovació com a “aparcaments provisionals”, que “no serien permanents” però que els obligaria a “adoptar mesures de seguretat, contra incendis i altres perills”.

En tot cas, aquestes possibles solucions volen ser una realitat “a partir de l’estiu vinent”, segons va reconèixer Vicent Torres, qui va dir que era “ara, a la temporada baixa”, quan s’havia de fer tota la feina per poder “aplicar les solucions com abans millor”. I és que al record col·lectiu encara hi és l’incendi que la platja va patir l’any 2010 i que, a causa dels problemes d’accés, es va haver de desallotjar per mar.

stats