FITA A FITA
Societat 28/02/2015

El castellet de l’Àliga

PalmaÉs el gran pulmó verd de Palma, són les muntanyes que coronen el castell de Bellver per l’extrem de Ponent. La serra de na Burguesa, dita també de Portopí, és una serralada que s’estén majoritàriament al terme de Calvià, però a la qual també tenen empriu Palma i Puigpunyent. Aquesta setmana us proposam una passejada del coll de la Creu al castellet de l’Àguila, on s’ubica el mirador de n’Alzamora, i tornar al punt de partida circumval·lant el puig d’en Bou.

Ruta d’anada

00’ Iniciam la marxa al coll del Vent (km6 Ma-1043), des d’on prendrem un camí que parteix direcció sud-est. Deixam el viarany que continua recte, per on tornarem, per girar tot d’una a la dreta i seguir per un caminet que en uns minuts ens deixarà sobre un camí més ample. 10’ Giram a l’esquerra i seguim la pista forestal en direcció sud-est. A l’esquerra, una bassa contra incendis.

15’ Veurem que ens arriba un camí per l’esquerra, que serà la ruta de retorn al coll del Vent. De moment, avançam uns metres i tot d’una a la dreta s’inicia el camí que ens ha de dur al castellet de l’Àguila. 17’ Deixam la pista principal i avançam per aquest camí carreter que ens acompanyarà una bona estona entre pins i arboceres. 25’ A poc a poc, se’ns obre als ulls una bella panoràmica cap a Calvià i la costa de Ponent.

30’ Trobarem a la dreta un forn de calç, testimoni silent d’un dels més vells oficis de la serra, calciner. Si fins aquí el camí era planer i a cota (380 m), ara s’estrenyerà i guanyarà altura ràpidament, fins als 430 metres. A la dreta ja podem veure l’extrem rocós del Castellet. 45’ Arribam a una cruïlla: a l’esquerra el camí que prendrem més tard i a la dreta, a un centenar de metres, el mirador de n’Alzamora (440 m), al qual arribarem en cinc minuts.

Mirador de n’Alzamora

“El 19 d’abril de 1931 fou inaugurada la caseta refugi que coneixem amb el nom de ‘mirador de n’Alzamora’. L’obra fou promoguda per l’empresari de la distribució Fernando Alzamora Gomà, en memòria del seu germà Enric, mort al 1914. La inauguració es va inscriure en els actes de celebració de les bodes de plata del Foment de Turisme i s’aprofità l’avinentesa per fer una junta de l’entitat a la mateixa caseta. Amb aquest motiu es desplaçaren al lloc els membres de la junta (Pere de Montaner i Gual, Joan Mulet, Francesc Vidal, Xim Quesada, Jaume Escalas, Mateu Colom, Jaume Aleñar, Antoni Gelabert, Pedro Mas), acompanyats per dos periodistes d’ El Día i La Almudaina, un fotògraf i un cuiner que preparà el menú per a la festa: paella i guisat de pollastre”. (Miquel Àngel Escanelles, www.toponimiamallorca.net).

Ruta de tornada

Per a la tornada, continuam fins a la cruïlla que hem passat al final del recorregut i giram a la dreta per iniciar la volta al puig d’en Bou. A partir d’aquí es tracta de seguir el tirany que amb suaus pujades i baixades va circumval·lant el turó. Passarem un primer entreforc de camins. Continuarem cap a l’esquerra. 1h15’ En arribar al segon, el coll dels Pastors, enganxarem la pista que travessa la serra de na Burguesa des de Gènova fins al coll del Vent. Giram un cop més a l’esquerra i seguim la pista forestal direcció nord-est, que ara inicia una ràpida pujada per passar a prop (483 m) del puig d’en Bou (503 m), a la nostra esquerra.

Després, la pista forestal inicia un ràpid descens. 2h Deixarem a l’esquerra el camí del mirador de n’Alzamora i tancam el circuit de circumval·lació. Seguim unes passes més endavant i giram a la dreta per una camí que passa per devora una barraca, darrere la qual neix un tirany que ens durà 2h20’ de retorn al coll del Vent.