FITA A FITA
Societat 06/12/2014

Penyals d’Honor pel camí de l’Arboçar

BunyolaLa Comuna de Bunyola és una muntanya de titularitat municipal que constitueix una de les masses forestals més importants de Mallorca. Es tracta de devers 716 hectàrees d’alzinar i garriga, que representen un 8,5% de la superfície del municipi. Les rutes més transitades són les del camí del Grau i la de la Coma Gran o camí de ca na Moragues, que conflueixen a Cas Garriguer (àrea recreativa). Nosaltres en proposam una de diferent que surt des del coll d’Honor, més espectacular i amb manco desnivell.

Ruta

00’ Iniciam la marxa en el coll d’Honor (55 0m), ubicat en el quilòmetre 6 de la carretera Ma-2100 que uneix Bunyola i Alaró i que travessa la vall d’Orient. Farem unes passes des del coll en direcció cap a Orient (SE) i tot d’una trobarem a la dreta un camí de carro (S) -camí de l’Arboçar- amb un pedrot a l’entrada marcat amb una taca de pintura vermella i una gran fita. El camí, de fort pendent al principi i solcat per nombrosos xaragalls, s’enfila lleuger cap al coll del Picot (671 m), on arribarem en poc menys de mitja hora 25’.

De pujada, deixarem a l’esquerra almanco dos tiranys que s’orienten cap al torrent de Coanegra i el salt del Freu. Mentrestant, començarem a gaudir d’unes primeres vistes (N) de la serra d’Alfàbia, inconfusible per la presència de nombroses antenes de televisió i telefonia, a més d’una àmplia visió de la vall d’Orient amb els cims de l’Ofre, na Franquesa i sa Rateta (els tres mil), dominats per la presència imponent del Massanella.

Una vegada que hem assolit el coll del Picot, el camí inicia un ràpid descens per anar a cercar el comellar de ses Covasses (SE). Tanmateix, transcorreguts cinc minuts, 30’ deixarem el camí principal per prendre’n un altre, a la dreta, que s’enfila ràpid per una cinglera que ens durà directament cap a l’interior del macís de la Comuna de Bunyola. 35’ Deixarem una sitja a l’esquerra i una balma a la dreta, just després trobarem a la dreta (SO) el tirany que, indicat amb una fita i una marca de pintura verda, ens assenyala el pujador directe cap als penyals d’Honor.

Es tracta d’un pujador amb molt de rost al principi. 50’ En un revolt del camí trobam a l’esquerra un petit avenc; poc després, deixarem el camí i girarem a la dreta per un tirany fitat que va a cercar els esglaiosos penyals d’Honor fins assolir 1h05’ el cim principal (es Picó, 822 m) i 1h25’ els penyals d’Honor (808 m). A partir d’ara la ruta ressegueix el penya-segat, a vegades segint un tirany i unes altres deixant-nos guiar per la nostra intuïció.

Penyals d’Honor (808 m)

La visió des dels penyals d’Honor és impressionant. Cap a ponent, podem veure el Galatzó, la mola de s’Esclop, la mola de Planícia, la fita del Ram i Maristel·la, a més de la mola de Son Pacs, na Fàtima, sa Gubia, el puig de Son Nassi i de Son Poc. I de més a prop (NO), la Talaia Vella, el Caragolí i el Teix. Just davant nostre, direcció Nord, la serra d’Alfàbia, el coll del Jou i el pas de na Maria, a més de l’Ofre, na Franquesa i sa Rateta, amb el puig major de Son Torrella que treu el nas pel darrere i el puig major de Massanella. És a dir, gairebé tota la serra de Tramuntana.

Iniciam la baixada pel tirany que neix als peus del cim que, amb direcció sud-est, ens durà fins a la pista forestal de la Comuna de Bunyola. 1h35’ Un cop aquí, girarem a l’esquerra per seguir el camí de terra cap al nord. Després d’una breu pujada, el camí torna a baixar i, just quan gira cap al sud, 1h45’ prenem un tirany que, cap al nord, ens durà cap al coll del Picot, primer, i el coll d’Honor, després. 2h35’ Final de ruta. Pensau que, amb les aturades, aquest itinerari es pot allargar fins a les 3 hores, com a mínim.