Misc 21/10/2014

Sí, els ponxos estan de moda

Una historiadora i un estilista desgranen els orígens i les claus del ponxo, una peça d’abric humil, senzilla i centenària que arrassa

Laura Sangrà
5 min

BarcelonaA la serralada dels Andes i al principi dels segle XVIII, uns indígenes s’abriguen amb mantes per resistir les inclemències del temps. Per no perdre-les mentre segueixen caminant muntanya amunt fa anys que fan traus al bell mig de les mantes, hi passen el cap i deixen que la manta els cobreixi el cos. Les anomenen punchus perquè al dia en diuen punchaw i treure el cap per la manta els recorda a la sortida del sol. Una etimologia massa poètica per a una peça de llana d’alpaca pesant i que pica, però és el millor que tenen per abrigar-se quan fa fred.

Tres segles més tard, els descendents d’aquells humils ponxos andins són el hit de la temporada a dalt i a baix de les passarel·les de moda, i tot per Burberry. La marca britànica que va posar de moda les gavardines ara proposa que ens abriguem amb ponxos.

Parker i Delevingne

L’estrella de la seva col·lecció, un ponxo de llana de color block tipus patchwork i personalitzat amb les inicials de la seva propietària ja està esgotat, tot i que val més de 1.000 euros. SJP, es pot llegir al de l’actriu de Sexe a Nova York Sarah Jessica Parker, i també han lluït ja el seu ponxo personalitzat les models i socialités Olivia Palermo i Cara Delevingne, la model i actriu Suki Waterhouse, la model de Victoria’s Secret Rosie Huntington-Whiteley, l’estilista Rachel Zoe i l’it-girl russa Miroslava Duma, entre moltes d’altres.

Per cert que no és la primera vegada que Burberry s’apodera de la saviesa popular per fer caixa: el fundador de la casa, Thomas Burberry, el 1880 va patentar el gènere de la gavardina a partir de la jaqueta d’un pastor, que era força impermeable perquè l’havia cobert amb un producte derivat del seu ramat. Ara recupera els ponxos, esgota existències i els posa de moda.

Ponxos amb missatge

També la britànica Vivienne Westwood n’ha llançat un de tartà, però antigament els ponxos ni eren tendència, ni tenien glamur ni definien estèticament qui els portava. Era el que hi havia, i prou. “Des de temps immemorials la capa és una peça de vestir bàsica i ha protegit els nostres ancestres de les inclemències del temps. Va ser als anys 60 i 70 que la capa va convertir-se en tendència, en totes les seves versions”, explica Vera Ciria, consultora d’història de la moda. En aquella època el terratrèmol de la moda juvenil, l’enaltiment de la llibertat i la recerca d’autenticitat van fer que la gent, especialment els hippies, recuperessin els ponxos com una “peça de vestir carregada de missatge, feta amb patchwork i de serrells”, tot i que hi havia una altra tendència “sòbria i masculina, per a una dona més andrògina”, detalla Ciria.

Des de la model Penelope Tree i la cantant Joni Mitchell (en el vessant hippy) fins a Anjelica Huston i Diane Keaton (en l’aspecte androgin), “tothom va passejar les seves versions de capes, ponxos o mantes” durant aquells anys de més llibertat estilística, diu la historiadora de la moda. I, dit sigui de passada, ponxo i capa no són sinònims. L’ordre de més a menys senzill és manta, xalina, ponxo i capa, perquè les mantes que fan d’abric només tenen un trau per passar-hi el cap, les xalines són com bufandes molt amples per a cobrir coll i esquena, els ponxos tenen botons o ganxos al pit per tancar-lo i les capes tenen caputxa, poden ser llargues fins als peus i les modernes tenen dividida la part per encabir-hi els braços. A part, dins del món de les capes, les curtes que només tapen esquena i pit són valones i si també abriguen el coll i el cap, capellines.

La manta amb mànigues per estar escarxofat al sofà llegint o mirant la tele sense tenir fred als braços -més coneguda com a batamanta - no té cabuda en aquesta classificació perquè es reserva per a l’àmbit domèstic i perquè, realment, mereixeria un capítol a part. El jorongo, el chamanto, la ruana i altres variants ètniques del ponxo són tan nombroses com difícils de percebre per als nostres ulls europeus, que amb prou feines distingeixen una capa d’un ponxo, tot i que cal saber que sí, allà on es van crear fa segles els ponxos es continuen portant diàriament en les seves diferents versions regionals.

Reconnectar amb les arrels

Si als anys 70 lluir una capa era defensar un estil propi, un crit de llibertat, “ara el missatge és diferent; és una temporada per reconnectar amb les nostres arrels, per sentir-nos a gust, com quan ens abracen”, explica Ciria. Són temps convulsos, de crisi a molts nivells i la tendència general és anar a buscar refugi als orígens per reformular el nostre estil de vida.

“Tots busquem una estabilitat personal i els dissenyadors, que ho saben, han ensenyat a la passarel·la infinitat d’opcions per connectar amb aquest sentiment generalitzat. Les capes, ponxos i especialment les mantes per cobrir-nos l’esquena s’han transformat en articles de luxe amb llanes i tweeds de primeríssima qualitat. Estampats complexos, granadures i serrells, fins i tot versions monogrames com la de Burberry”, diu Ciria, que recorda que aquesta versió personalitzada val més de 1.000 euros i abans que comencés la tardor ja estava esgotada. Certament, reformular les prioritats per a alguns és un camí llarg i tortuós.

Per això, perquè ara la urgència és “sentir-nos segurs, protegits i naturals”, les tendències per a la tardor i hivern del 2014-2015 “se centren moltíssim en les textures i els teixits: pells peludes, punt exageradament gran i estils ètnic i folk ”, enumera l’experta en moda. Tot per embolcallar-nos amb una capa invisible i poder reflexionar al marge del món sobre qui som, d’on venim i on volem anar.

Els consells de l’estilista

Si fins ara no t’atrevies amb els ponxos perquè et semblaven inseparables de la flauta de Pan i el chullo -els gorros andins d’alpaca, amb orelleres i molts colors-, cal que sàpigues que aquesta temporada se’n democratitza l’ús i es ven arreu amb estils per a tots els gustos, des dels més ètnics per a cada dia fins als de jacquard per sortir de nit. És el moment d’adquirir el ponxo ideal. Jorge Bolado Moo, professor d’estilisme a Felicidad Duce, l’Escola Superior de Disseny de Moda de LCI Barcelona, fa una tria del millor que podem trobar a les botigues ara mateix i ens dóna les claus d’estil per combinar-los amb gràcia.

Op Art

Aquesta opció és per a les dones més extravagants, i la millor manera de posar-se’l és que sembli que només portes el ponxo. Per aconseguir-ho es poden dur unes mitges gruixudes negres i res més. Tracy Reese, 420 euros.

Boho Chic

Per a dones fascinades per l’exotisme i els viatges. La combinació perfecta és amb vestits amples estampats o pantalons palazzo en teixits luxosos. Etro, consulteu preu de venda.

Geomètrica

Una opció perfecta per portar a les nits amb, per exemple, un vestit curt negre i sabates de saló. H&M, 79 euros.

Estil ‘college’

Una proposta indicada especialment per a dones d’esperit jove i urbà. La manera ideal de combinar aquesta capa és amb pantalons d’estil masculí, minifaldilles prisades i sabates planes de cordons. American Apparel, 65 euros.

Folk

De pell i amb serrells, aquesta opció està inspirada en el folklore dels indis navahos. La millor manera de portar-la és amb texans o pantalons de cuir negre, per exemple. També es pot portar d’una manera més motera, com si fossis la protagonista de la pel·lícula Easy Rider. Zara, 119 euros.

stats