Publicitat
Publicitat

AEROLÍNIES

Ryanair amenaça de reduir vols per la taxa mediambiental

L’aerolínia calcula que l’impost li costarà 500.000 euros anuals

“L’única via per ser més sostenibles és no volar”. Amb aquesta frase, el director comercial de Ryanair, David O’Brien, va amenaçar ahir amb les conseqüències que pot tenir per als aeroports catalans la futura taxa mediambiental que prepara el Govern i que gravarà els vols comercials per les seves emissions contaminants. O’Brien va titllar la mesura de “discriminatòria i injusta”, ja que inclou bonificacions a vols de curt radi que alimenten altres rutes més llargues, la qual cosa acaba beneficiant competidors com Vueling, segons va explicar. En canvi, va lamentar que Ryanair veurà penalitzats amb el nou impost el 100% de les seves operacions a Catalunya. Va calcular que el sobrecost que li comportarà serà de 500.000 euros anuals.

Aquestes exempcions amb els vols de llarg recorregut, va lamentar O’Brien, demostren que rere l’impost hi ha un objectiu “clarament recaptatori” i no la fita mediambiental de reduir les emissions. El directiu va insistir que Ryanair ja és l’aerolínia més sostenible del món, segons el rànquing d’una publicació sectorial alemanya.

L’increment dels costos derivat del nou impost és un factor que “desincentiva” no només el manteniment i l’expansió de la companyia al Prat, sinó també als aeroports de Reus i Girona, on l’esforç que cal fer per obrir noves rutes és més gran, va insistir O’Brien. Les queixes de la companyia aèria, va dir, ja s’han fet arribar a la Generalitat.

Malgrat tot, l’aerolínia va anunciar ahir que té previst créixer al Prat un 16% aquest hivern. Va dir que les previsions per a Reus i Girona dependran de l’impacte final de la taxa. El creixement, va dir el directiu, “no és mèrit de les autoritats aeroportuàries espanyoles, sinó dels acords de baix cost assolits amb altres aeroports europeus”, va insistir el director comercial. Amb les noves rutes i l’augment de freqüències, Ryanair vol atreure el viatger de negocis i guanyar pes en aquest segment del mercat.

Una estratègia recurrent

El director comercial de l’empresa va titllar d’“il·lògic” que el Govern impulsi una mesura que pot ser contraproduent per a l’economia. Segons càlculs de la mateixa companyia, si Ryanair optés per reduir un 20% les freqüències setmanals, es perdrien 80.000 visitants i el sector turístic deixaria d’ingressar 71 milions d’euros.

No és el primer cop que Ryanair recorre a aquest tipus d’anuncis de reducció de vols a Catalunya quan considera que una mesura és contrària als seus interessos. El 2011 va mantenir un pols amb la Generalitat anunciant que es retirava de Reus i retallava l’activitat a Girona si no rebia ajudes. El pacte final no va transcendir, però les administracions públiques catalanes van acabar aportant 9 milions per a les aerolínies que operessin vols en totes dues instal·lacions. Ryanair és qui va endur-se el gruix d’aquests fons. L’acord amb la Generalitat, però, no va impedir una reducció d’operacions el 2012, quan Aena va duplicar les taxes aeroportuàries. O’Brien va recordar ahir que el pic d’activitat de Ryanair previ a aquesta pujada de tarifes no s’ha recuperat encara ni arribarà aquest any.