Publicitat
Publicitat

Teatre

'El rei borni' inaugurarà la temporada teatral de Casa Terrat a la sala Barts

La comèdia negra de Marc Crehuet va triomfar la temporada passada a la Sala Flyhard

La casualitat provoca que un policia antiavalots i el manifestant a qui va buidar l'ull amb una pilota de goma es trobin sopant junts. Aquest és el punt de partida d''El rei borni', una obra de Marc Crehuet estrenada amb gran èxit la darrera temporada a la petita Sala Flyhard i que aquest divendres arriba a la sala Barts dins de la programació de la Casa Terrat. La reflexió sobre la "violència legítima" dels cossos de seguretat en temps de "grans estafes" i el sentiment de culpabilitat –o no– de l'agent antiavalots afloren a través del diàleg entre policia i manifestant. En un text propi de la comèdia negra, l'humor "no frivolitza" amb les emocions dels personatges ni obvia les seves perspectives divergents.

Marc Crehuet obrirà la temporada del Barts el 31 d'agost amb un espectacle en un format especial, amb l'escenari situat a la platea de la sala i envoltat pel públic amb quatre grades. El muntatge va exhaurir les localitats a la Sala Flyhard de Barcelona la temporada passada, i acaba de tornar del Teatro Lara de Madrid. Ara, de la mà de Casa Terrat, torna a Barcelona per un període de dues setmanes.

L'obra ha cobrat, a més, una gran actualitat amb el cas encara irresolt d'Esther Quintana, la manifestant que també va perdre un ull en una manifestació. En tot cas, Marc Crehuet havia escrit l'obra força abans inspirant-se en el cas d'un manifestant italià que va ser víctima d'una bala de goma.

Pel director l'obra és actual no només per aquesta circumstància sinó "perquè planteja preguntes sobre el moment que vivim": la crisi econòmica i de valors i els canvis que això està generant en la mentalitat de molta gent. Crehuet es pregunta si la "violència legítima" que empren els cossos de seguretat de l'estat –en aquest cas de la Generalitat– segueixen sent "legítims" en un context "de crisi i grans estafes, on la frustració i el descontent són sentiments generalitzats entre la població".

I al marge del posicionament de fons de l'autor, l'obra es fixa principalment en la posició de l'agent antiavalots. "És difícil pensar que sigui conscient de la càrrega negativa del seu rol social", afirma Crehuet, "però què passaria si es trobés cara a cara amb la víctima de la seva violència?". La resposta caldrà trobar-la a l'escenari, ja que el director vol preservar els secrets de la trama.

La història, que conté tots els elements d'un drama, també té aquells que permeten desenvolupar-la com una comèdia. Així ho resumeix Crehuet per justificar el seu text com una "comèdia fosca" (o negra), que no passa per sobre de les emocions dels personatges, que no obvia cap dels punts de vista dels personatges i que "vol posar en evidència la perplexitat davant una realitat social complexa, sovint incoherent, el sentit últim de la qual se'ns escapa".

Crehuet explica que la primera versió que va escriure de l'obra era més partidista, que estava escrita "des de la indignació" amb l'actuació policial. "Tenia menys dramatúrgia i més emocions", reconeix. Però després va voler "posar-se a la pell" de l'antiavalots i oferir una visió més completa de la situació. "Va ser difícil" apropar-se a la seva visió, subratlla el director, i és que segons assegura "els antiavalots no es presten gaire al diàleg".

El reconeixement d'una víctima

Una víctima d'un impacte de bala de goma a l'ull va assistir a l'espectacle l'any passat, a la Sala Flyhard. L'equip no ho va saber fins que, en acabar l'obra, aquesta persona es va dirigir a Marc Crehuet i els actors i "els va felicitar", ha explicat el director. Crehuet ha recordat com el noi va felicitar especialment Miki Esparbé (l'actor que fa el paper de borni a l'obra) perquè s'hi havia sentit "molt identificat". El noi, membre de l'associació contra l'ús de pilotes de goma Ojo con tu Ojo, va venir acompanyat de la seva mare, explica, i "tots dos van riure molt, excepte en aquells moments en què el mosso feia 'molt de Mosso' i això els removia coses".