Publicitat
Publicitat

CINEMA

El cinema com a eina per superar els conflictes

Arrenca el Festival de Cinema Jueu de Barcelona

Amb quinze anys d'història al darrere, el Festival de Cinema Jueu de Barcelona arrenca avui una edició que va tenir un pròleg diumenge passat a la Filmoteca amb la projecció de Hannah Arendt , el film de Margarethe Von Trotta sobre l'autora de l'assaig La banalitat del mal .

Si bé no es pot dir que la collita anual de cinema jueu -ja sigui per origen o temàtica- sigui desbordant, la cita amb el cultura jueva no ha faltat mai al calendari cinematogràfic, en part gràcies a la complicitat de les institucions de la ciutat. "És una gran plataforma viva per tractar els assumptes jueus actuals", va afirmar ahir Marion Haase, directora del Goethe Institut de Barcelona, col·laborador del festival. "Amb el festival queda patent que la cultura jueva sempre ha sigut un element enriquidor per a les ciutats", va afegir.

Enguany el leitmotiv del festival són els conflictes. "Però no tant els conflictes com la manera de viure'ls per així arribar a comprendre l'altre", va explicar la directora de la mostra, Daniela Rosenfeld, que per quadrar la programació d'aquesta edició ha hagut de lluitar "més que mai" amb les distribuïdores, conseqüència d'un pressupost que, inevitablement, s'ha vist afectat per les retallades. També s'han posat en marxa solucions inèdites, com fer coincidir la inauguració amb la clausura de la Mostra de Films de Dones. "Era una pel·lícula que podia ser tant en un festival com en l'altre, així que en lloc de competir per ella vam decidir col·laborar", explica. Bon començament per a un festival centrat en els conflictes.

Polanski i els 'boy scouts'

Les projeccions a l'Institut Francès arrenquen avui amb Roman Polanski: a film memoir. Les biografies de directors acostumen a ser material només indicat per a cinèfils, però és que pocs directors han tingut una vida com la de Polanski. La mort de la seva família als camps d'extermini i l'assassinat de la seva dona pels deixebles de Charles Manson són alguns dels temes abordats al documental, una conversa entre el cineasta i un vell amic, el director del film, Laurent Bouzereu, que no només es capbussa en aspectes escabrosos. També descobreix la influència més gran que Polanski admet en la seva vida i obra: el seu pas pels boys scouts .

Un altre documental que projectarà el festival serà The gatekeepers , que reuneix davant la càmera sis antics caps del servei secret israelià -el Shin Bet, la versió interior del Mossad- per discutir les seves decisions i l'impacte en la història d'Israel, amb especial atenció a la incapacitat d'Israel per transformar la victòria a la Guerra dels Sis Dies en una pau duradora.

Un dels títols més destacats de l'apartat de ficció és Lore , premiat als festivals de Locarno i Valladolid, que descriu l'odissea d'uns nens, fills d'oficials de les SS, que després de la caiguda del Reich travessen una Alemanya en ruïnes per reunir-se amb l'àvia i reben l'ajuda d'un enigmàtic jove. També és colpidora la història inspirada en fets reals d' Aftermath , que revela el fosc secret d'un poble polonès que, durant la Segona Guerra Mundial, va cremar tots els jueus del lloc, atribuint-ne la culpa als nazis. I per alleugerir una mica el to, la comèdia francesa d'embolics Des gens qui s'embrassent , que per Rosenfeld resumeix l'esperit del festival: "Trobar un punt en comú per conviure tots en pau".