Publicitat
Publicitat

Polanski treu l'humor més incisiu a 'Un déu salvatge'

El públic de Broadway va ser el primer que va tenir ocasió d'aplaudir la dramaturga francesa Yasmina Reza pel text d'Un déu salvatge, fa poc més de dos anys. La notícia de l'èxit no va trigar a arribar a Europa, i als grans escenaris que separen el West End de Barcelona els va faltar temps per anunciar-ne l'estrena. Quan l'oscaritzat cineasta Roman Polanski va veure la funció a París va subscriure de ple l'opinió pública i va calibrar la possibilitat de transformar l'obra en una pel·lícula incisiva, antiburgesa i amb una vis negra despietada.

A principis del 2010 el projecte no era més que una idea incipient, però avui el resultat ja arriba a la cartellera espanyola amb un càsting excepcional integrat per la també oscaritzada Kate Winslet, Christoph Waltz, Jodie Foster i John C. Reilly. Polanski no va haver de pensar-s'ho gaire abans de proposar a Yasmina Reza convertir la història en un guió cinematogràfic. Va ser quan el director de Chinatown es trobava retingut a Gstaad (Suïssa) sota arrest domiciliari que frec a frec es van tancar a redactar el primer esborrany.

La versió fílmica d'Un déu salvatge segueix conservant la dimensió teatral de l'original. L'acció transcorre en un únic espai, un apartament de Brooklyn, on dos matrimonis es troben per parlar d'una baralla entre els seus respectius fills, que ha acabat amb un parell de dents trencades i un llavi partit. La discussió comença amb un to civilitzat i acaba com una estrepitosa baralla de galls salpebrada amb unes quantes racions dobles d'un whisky escocès de categoria.

A causa dels seus conflictes amb la justícia americana, Roman Polanski no trepitja els Estats Units des de finals dels 70, per això el rodatge es va convocar als estudis de Bry-sur-Marne, als afores de París. Però tot i que l'equip es va haver de desplaçar a França sembla que el jet lag no va fer mal als actors. Ningú perdrà detall del tour de force amb què es llueix el quartet d'estrelles, que marquen el ritme del guió amb una batuta agressiva, còmica i molt salvatge.