Publicitat
Publicitat

REFORMA LEGAL

Els xàrters nàutics no volen la privatització dels ports

La patronal del sector insta el Govern a continuar negociant

Les empreses que noliegen vaixells a Balears per fer excursions turístiques, i que tenen base en els ports que gestiona el Govern, veuen amb recel l’horitzó que els pot representar l’aplicació de la reforma legislativa que prepara l’Executiu Bauzá amb la modificació Llei de ports, que substituirà la normativa actual, que data de 2005.

La reunió d’ahir entre el president de la comissió d’excursions marítimes de l’Associació Patronal d’Empresaris d’Activitats Marítimes de Balears (APEAM), Santiago Mayol; el director general d’Aeroports i Ports del Govern, Antonio Deudero, i el gerent de Ports IB, David Gómez, havia de servir, en principi, per negociar l’encaix d’aquest sector dins de la nova normativa. Va acabar amb un compromís de l’administració de continuar estudiant les demandes dels empresaris.

“Convocarem noves reunions que permetin acostar posicions per trobar una solució a la privatització de les zones -dels ports- que usa el nostre sector”, va afirmar Mayol, qui va recordar l’interès dels empresaris de xàrter nàutic de quedar al marge de les privatitzacions que prepara el Govern dins la nova llei. Així, l’APEAM va expressar la seva voluntat que la gestió directa dels ports, o almenys de les zones que les empreses xàrter empren, continuï en mans de Ports IB i no sigui traspassada a un responsable privat, per evitar els “possibles perjudicis” que aquest fet els pugui causar.

En el punt de mira

La modificació de la Llei de ports de les Illes Balears que tramita el Govern, i que va presentar la setmana passada, facilita, de fet, l’entrada de la gestió privada a les instal·lacions portuàries de la seva jurisdicció, 41 ports en total a Mallorca, Menorca i Eivissa. 27 d’aquests ports ja estan gestionats per concessionaris, mentre que Ports IB manté la gestió directa de 14.

La llei, un cop sigui reformada, facilitarà el procés de tràmit per a les noves concessions o per a les ampliacions substancials de les instal·lacions existents, ja que elimina el requisit de presentació del projecte d’execució previ a la presentació al concurs. També responsabilitza el concessionari de presentar un pla d’usos i gestió de la instal·lació, i fixa una taxa per als traspassos d’amarraments, amb l’objectiu d’actualitzar el registre dels més de 14.000 punts d’atracament de titularitat pública que actualment es troben dins dels ports sota jurisdicció autonòmica, i de fer-ne aflorar les transaccions.