OPERACIÓ HOOK
Balears 20/10/2017

800 turistes britànics haurien interposat falses reclamacions per intoxicacions alimentàries a les Balears

Els hotels afectats, que han patit pèrdues econòmiques significatives, havien superat les inspeccions sanitàries amb èxit

Ara Balears
2 min
Un de cada tres hotels de la Platja de Palma s’amplia Joan Riera: “Es tracta d’un nou ‘boom’ turístic”

PalmaLa Policia Nacional ha identificat prop de 800 turistes britànics suposadament afectats per intoxicacions alimentàries en establiments hotelers a les Balears. Tots ells van presentar reclamacions a través de 77 despatxos d'advocats que haurien orquestrat una presumpta organització criminal, basada en falses reclamacions que han acabat generant perjudicis econòmics molt significatius al sector turístic balear i espanyol.

La investigació s'emmarca en l'operació 'Hook', dirigida pel Jutjat d'Instrucció número 2 de Palma. El que han de dirimir ara les perquisicions és si els britànics que interposaren les esmentades reclamacions, que viatjaren a Espanya a través de tour operadors en règim de 'tot inclòs', han comès un delicte d'estafa en massa, al·legant problemes gàstrics inexistents.

La llei anglesa, molt favorable al consumidor

Només un petit percentatge dels reclamants van anar al metge -assegura la policia en un comunicat- ja que la legislació anglesa és "molt favorable al consumidor". "Basta un simple tíquet de compra d'un medicament per a justificar la intoxicació", hi afegeix la nota.

Els touroperadors anglesos eren els encarregats de descomptar els imports de les reclamacions. Els hotels afectats, a més de les pèrdues econòmiques derivades d'aquestes pràctiques, també havien de fer front al pagament dels seus advocats.

Segons la Policia, aquestes suposades intoxicacions es produeixen tot i que els hotels afectats havien superat amb èxit les inspeccions sanitàries; fins i tot aquelles que havien duit a terme els propis tour operadors anglesos que després procedien a gestionar la reclamació.

Utilitzaven les lleis per beneficiar-se del frau

Segons la Policia, els turistes britànics acollits al tot inclòs aconseguien causar "greus perjudicis econòmics", amb la col·laboració dels despatxos britànics que els captàven a través de tiqueters o webs especialitzats. Rere els presumptes col·laboradors amb l'estafa, els investigadors consideren que s'amaga un "evident ànim de lucre" i que han utilitzat la llei anglesa al seu favor.

La Policia afegeix que recentment s'ha actuat contra els esmentats tiqueters, que promovien la interposició de reclamacions fraudulentes. Davant allò que considera un "frau internacional", el cos ha hagut de treballar braç a braç amb instàncies policials internacionals a fi de lluitar contra els autors del delicte. Els primers efectes d'aquesta col·laboració poden apreciar-se, de fet, en les recents condemnes de presó a turistes britànics per tribunals anglesos.

Balanç d'un "frau internacional"

Des del gener del 2016 i fins a finals d'aquest estiu s'han rebut a les Balears un volum de reclamacions per un import màxim de 4 milions de lliures esterlines. Aquesta xifra suposa un increment del 700% respecte el volum d'anys anteriors. La mateixa praxis fraudulenta, tanmateix, s'hauria produït també a Canàries i a la zona del Llevant.

La policia considera que el client i el suposat afectat coopera necessàriament en aquest entramat interposant una oportuna denúncia a través del despatx col·laborador. Arrel d'aquest fet, obtenien unes vacances gratuïtes que aquests els prometien, repartint-se els beneficis amb els autors intel·lectuals de la maquinació.

stats