Balears 14/06/2017

L'estudi sobre les ones gravitacionals, premi Princesa d'Astúries

La UIB, l'única universitat de l'Estat que hi va participar

Ara Balears
Les ones gravitacionals podrien acabar explicant l'origen de l'univers.

PalmaLa col·laboració científica LIGO, en què participa la UIB, i tres dels físics que la van impulsar, Rainer Weiss, Kip S. Thorne i Barry C. Barish, han estat distingits amb el premi Princesa d'Astúries d'Investigació Científica i Tècnica per "les seves aportacions a la detecció directa de les ones gravitacions, en les quals es basa la nova astronomia", segons ha explicat el jurat. D'aquesta manera, l'estudi rep un nou guardó després d'haver estat reconegut com el descobriment de l'any 2016 per la revista 'Science'.

La primera observació directa de les ones gravitacionals va ser feta per LIGO el setembre del 2015, durant el seu primer període d'observació. La segona va tenir lloc el desembre del mateix any. La tercera detecció, anomenada GW170104, es va realitzar el passat 4 de gener i es va donar a conèixer l'1 de juny.

La UIB ha destacat, en un comunicat, que el Grup de Relativitat i Gravitació ha estat l'únic grup de recerca a Espanya que ha participat en les tres deteccions d'ones gravitacionals. La participació de la Universitat de les Illes a LIGO data del 2002, si bé la doctora Alícia Sintes, professora del Departament de Física, va ser una de les investigadores que van intervenir en la posada en marxa d'aquest grup de científics l’any 1997. La doctora Sintes i el doctor Sascha Husa, també professor de la UIB i membre del GRG, formen part del Consell de LIGO.

[[SEGUIRÀ AMPLIACIÓ]]