ENSENYAMENT POSTOBLIGATORI
Balears 24/09/2016

Estudiants de la UIB, obligats a tornar a l’institut

Alumnes del Màster de formació del professorat recullen firmes per denunciar-ho

Martí Gelabert
3 min
Imatge d’arxiu de diversos alumnes realitzant les Proves d’Accés a la Universitat (PAU) en un institut de Menorca.

PalmaS’han matriculat durant l’estiu. Després de fer la carrera els quatre anys anteriors, decideixen fer un Màster en formació del professorat. Paguen 1.600 euros de matrícula per un any de formació. Ja coneixen la Universitat de les Illes Balears (UIB): el campus, les aules, les instal·lacions. Fa diversos anys que van deixar les aules d’Educació Secundària (ESO), però, el dia de la presentació de la carrera, els fan un advertiment: hi tornaran. I no, precisament, per fer-hi les pràctiques. Per causes desconegudes -la versió oficial és per “falta d’espai” a la UIB, tot i que l’ocupació és del 87,6%-, 330 alumnes matriculats a aquest Màster han de realitzar les classes teòriques a l’IES Joan Maria Thomàs, de Palma.

Dario Weiss és un estudiant d’aquest màster que ha volgut alçar la veu contra la situació. Reconeix que la majoria d’alumnes pensa com ell: “Estam fent classe en pupitres de Secundària, havent pagat el mateix preu i sense els avantatges de què disposa el campus”. En aquest sentit, lamenta que no poden utilitzar ni les biblioteques de la UIB, ni les aules de treball, ni els serveis de copisteria. A més a més, tampoc no tenen pàrquing. “Et venen que pots disposar de tots els serveis, com el Campus Esport, i resulta que finalment no pots”, denuncia l’estudiant del màster.

A alguns, aquesta solució els ha anat bé: no s’han de desplaçar fins a la UIB i poden arribar a les classes a peu o en bicicleta. La gran majoria, “al voltant d’un 80%” segons l'estimació que han fet, hi està totalment en contra, fins i tot els professors, que tenen els despatxos al campus i han de pujar a Palma i baixar-ne per fer classes als dos llocs. Ara bé, segons Dario, no es queixen oficialment, fins i tot han arribat a argumentar als alumnes que, d’aquesta manera, “es posen a la pell d’un alumne de Secundària”, com si ells no haguessin passat, ja, per aquest procés.

Dario explica que el màster és molt demanat i critica que la Universitat no avisàs d’aquesta mesura fins pocs dies abans d’iniciar les classes , ja que la previsió d’alumnes és alta i poden estar confiats que ompliran les places. Entre 6 i 7 d’entre 30 i 35 alumnes fan classes de 17 h a 21 h. Si han de realitzar algun tràmit amb la UIB, s’hi han de desplaçar expressament.

Qualitat educativa

Dario també critica que, en aquestes condicions, no estan rebent classes amb la mateixa qualitat educativa. “Som alumnes que tenim entusiasme per aprendre”, entona, i afegeix: “Com a futurs docents, seria hipòcrita no denunciar una situació que afecta la qualitat d’uns estudis”.

Ara per ara, els alumnes han realitzat una queixa dirigida al CEP (Centre d’Estudis de Postgrau) i a la direcció del màster: “Volem manifestar el nostre descontentament i disconformitat davant la sorprenent decisió de canviar el lloc en el qual s’impartien les classes”, comença la carta. En el moment de la matrícula, continua aclarint, s’assenyalen els edificis Jovellanos i Arxiduc com els llocs d’impartició de la teoria. Per aquests motius, sol·liciten “una explicació coherent i detallada” de la presa de decisió i que se’n faci “una revisió”.

En un to més optimista, però, reiteren aquestes “ganes i entusiasme perquè aquest sigui un curs productiu”. A més a més, accepten i manifesten “la disposició a adaptar-nos als contratemps, sempre que estiguin justificats i excusats raonablement i no suposin una pèrdua de qualitat en els estudis”.

D’aquesta manera, Dario aclareix també que s’expressa el desig de diàleg. “T’arribes a familiaritzar amb el centre -apunta Dario-, perquè l’ésser humà s’adapta”. Ara bé, quan surten al descans de deu minuts que tenen per les quatre hores de classe, la sensació entre els companys és la mateixa: “Això és una merda”, apunten.

stats