AEROPORT DE PALMA
Balears 28/07/2014

Destinats a pagar a Son Sant Joan

AENA s’adapta als preus més baixos d’aparcament a l’aeroport, però continua sense satisfer els residents de les Illes Balears

Martí Gelabert
3 min

PalmaNa Cristina ha passat tres dies fora de viatge. Ha hagut de deixar el seu cotxe a l’aparcament general d’AENA. Resultat: 48 €. Ella no ho sap, com gairebé molts de residents, però té dues opcions que, vora d’aquesta, resulten més econòmiques: els pàrquings low cost gestionats per empreses privades a les rodalies de l’aeroport o el pàrquing de llarga estada d’AENA, també lluny de la terminal. En el primer cas, el preu a pagar és de 16,8 € en un d’aquests; en el segon, 14,60 € amb reserva.

Del 2012 ençà, AENA ha rebaixat fins gairebé a la meitat el preu del pàrquing de llarga estada. Dels més de 40€ que costava deixar el cotxe durant 4 dies ha passat a un preu de poc més de 20 €, més barat que l’oferta privada. L’Autoritat Catalana de la Competència, en un estudi realitzat el febrer de 2012, conclou que l’adaptació d’AENA als preus és per la competitivitat exercida per les empreses privades.

Privatització dels preus

Per ajustar el cost a plaer, s’aplicà un model de gestió que permetés la fixació d’aquests per cada aeroport de manera individualitzada i sense incomplir la normativa: la concessió demanial de què sis aeroports de l’Estat, Palma entre ells, disposen. Amb la reforma de la Regulació del Sistema Aeroportuari a finals del 2011, deixava de ser obligatòria l’aplicació de la tarifa aprovada en la Llei 25/1998. Els preus esdevingueren privats en una primera passa a la privatització d’AENA.

La tendència d’AENA ha estat de rebaixar aquests preus, però les solucions no són del tot clares. La forta pressió de les empreses privades que ofereixen estada de llarga durada ha acabat per dinamitzar la situació. AENA ofereix uns preus més econòmics, però a canvi de deixar el cotxe més lluny de la terminal i haver de dependre d’un autobús llançadora que et transporti fins allà.

Preus alts a tots els pàrquings

En Miquel és a l’aeroport de Son Sant Joan per anar a cercar la seva filla. Una hora més tard d’haver aparcat el cotxe al pàrquing general, explotat també per AENA, ha de pagar 1,85 €. Si bé la xifra pareix baixa, la realitat és que abans del 2012 era quasi de la meitat, ja que la primera mitja hora d’estada era gratuïta. També s’ha vist afectat per la supressió de l’aparcament de 5 minuts a la zona de recollides, que AENA va justificar amb els 30 minuts de franc que oferia, ara també abolits.

Na Llucia arriba a Son Sant Joan a les 8 del matí, on deixa el seu cotxe. Viatja a Barcelona per tornar a les 8 del vespre. Hauria de pagar més de 20€, però el màxim diari establert per AENA és de 16€ durant els primers quatre dies. L’única opció que té per no pagar tant és anar-hi en transport públic (6 € en total l’anada i tornada) o en taxi.

Els casos d’en Miquel, na Llucia i na Cristina són hipotètics, però els preus cada dia es converteixen en una realitat. L’aparcament és la segona font d’ingressos d’AENA, només per darrere de les botigues lliures d’impostos. Son Sant Joan forma part dels 8 aeroports de l’Estat que són rendibles. És per això que molts d’usuaris no entenen aquest “abús”, segons expressen, d’AENA. “Ja he vingut tres vegades per entrevistes de feina i la veritat és que et treuen els ulls cada cop”, expressa un dels afectats.

stats