Uniformes

Pros i contres de portar uniforme a la feina

La roba de treball projecta una imatge de marca i pot afectar tant l'empresa com els empleats

The Economist
3 min
Un missatger amb uniforme de la seva empresa.

Si treballes en una gran oficina, és difícil que sàpigues exactament a què es dediquen els teus companys de feina només fixant-te en la seva roba. Això, però, contrasta amb la majoria de les persones amb què interactues cada dia. El conductor de bus que et porta fins a casa o a la feina, el cambrer que et prepara el cafè, la gent a la recepció que et desitja un bon dia quan entres en un edifici... Amb tota probabilitat tota aquesta gent vesteix alguna mena d'uniforme. Sobretot si estàs als Estats Units. Una enquesta de la consultora nord-americana Gallup va revelar que, tot i que la majoria dels treballadors estatunidencs poden escollir com vestir a la feina, gairebé el 25% han de portar un uniforme.

Per a les empreses que decideixen utilitzar-lo, hi ha una sèrie d'arguments a favor. Els uniformes ajuden a assegurar una aparença professional i projecten una imatge de marca. Tothom relaciona la missatgera UPS amb el seu uniforme marró, per exemple. També poden tenir característiques útils per algunes feines: les jaquetes dels xefs porten botonadura doble per protegir de les cremades i són reversibles per amagar les taques. Els uniformes també deixen clar al client qui treballa a un lloc de feina, i així s'evita la situació incòmoda de preguntar a algú si "treballa aquí".

Representar una marca

En general, la clientela no es posa d'acord sobre si és bo portar uniforme o no. Un estudi de Robert Smith, professor de la Universitat de Tilburg, va demanar a algunes persones que s'imaginessin haver rebut un mal servei a l'hora de comprar una pizza. Llavors, se'ls ensenyava una sèrie de fotos amb empleats, tant uniformats com vestits amb roba de carrer, on s'assenyalava qui era la persona que els havia tractat malament. Els participants van tendir a culpar la companyia, i no l'empleat o les circumstàncies, quan la persona assenyalada portava uniforme. Si la roba corporativa fa que tots els treballadors siguin més representatius de la seva empresa, els investigadors suggereixen que seria bona idea no donar uniformes als treballadors sense experiència.

Els uniformes també poden afectar la psicologia dels treballadors. El 2012, els experts Hajo Adam, de la Universitat de Bath, i Adam Galinsky, de la Columbia Business School, van encunyar el terme "cognició investida" per descriure l'efecte específic que té la roba en la manera en què la gent pensa i sent. Hi ha hagut força crítiques al terme, però una metaanàlisi de l'article pels mateixos autors juntament amb l'investigador Carl Blaine Horton, també de la Columbia Business School, va concloure que el fenomen és real.

En un altre estudi, Guillaume Pech i Emilie Caspar, de la Universitat Lliure de Brussel·les i la Universitat de Gant, respectivament, van donar l'opció als participants de donar una descàrrega de corrent a una altra persona a canvi de diners. Els participants que vestien l'uniforme de la Creu Roja van mostrar més empatia que els que vestien roba de carrer. La investigadora de l'Asia Europe Business School, Xuehua Wang, també va trobar que les persones que vesteixen amb roba formal tendeixen a menjar més sa. I segons un article de Saaid Mendoza, del Providence College, i Elizabeth Parks-Stamm, de la Universitat del Sud de Maine, la gent vestida de policia que jugava a un videojoc era més propensa a disparar gent desarmada que aquells que jugaven vestits amb la seva pròpia roba.

Més o menys bonics

Els efectes que els uniformes tenen sobre els treballadors, com és lògic, varien. Un uniforme que confereixi alguna mena d'identitat professional, com la bata blanca d'un metge, motiva més que alguns altres. La gent està més contenta de representar la seva empresa quan senten alguna mena d'orgull cap a la companyia. Alguns uniformes són bonics i altres són una espècie d'oda al polièster, i no sentiràs que representes gaire una marca si ets inflamable. Alguns uniformes són còmodes i d'altres no, i les dones solen emportar-se la pitjor part en aquest aspecte. Fins al 2023 les agents de policia anglesa no tenien protecció corporal adaptada a la seva anatomia.

La principal objecció als uniformes, però, no és cap d'aquestes. Almenys per aquells treballadors que no en porten, els uniformes atempten contra la seva individualitat i autonomia. Però els empleats que no han de portar un uniforme formal gairebé sempre acaben portant roba semblant cada dia. Els programadors, per exemple, semblen haver desenvolupat un contracte no-escrit per portar samarretes. La combinació de camisa, pantalons i una armilla Patagonia es coneix entre els treballadors de Wall Street com "l'uniforme del centre [de Nova York]". D'una manera quasi sectària, els executius vesteixen pins de solapa amb la marca de les seves empreses. Les celebritats construeixen marques a raó de vestir dia sí dia també el mateix modelet. Potser no t'obliguen a vestir un uniforme quan vas a la feina, però això no significa que no el puguis dur igualment.

stats