Cotxes esportius
Suplements 03/06/2022

Mercedes-AMG One, un Fórmula 1 disfressat de cotxe de carrer

Mercedes presenta un esportiu molt especial, un hipercotxe amb més de 1.000 CV i un preu superior als 2,2 milions d'euros

4 min
Mercedes-AMG One

Feia més de cinc anys que estàvem esperant que Mercedes presentés el seu hiperesportiu o hypercar Mercedes-AMG One, un ambiciós model que ha volgut trasplantar tot el coneixement i herència esportiva dels monoplaça de Fórmula 1 de l’escuderia Mercedes-Benz AMG a un vehicle de carrer, homologat per circular en el trànsit convencional.

I és que el desenvolupament del fantàstic Mercedes-AMG One ha estat molt més difícil i complicat que no s'havia previst en un principi. Segons explicaven fonts internes de la marca, aquest esportiu “està al límit entre el possible i l'impossible, és el cotxe amb més complexitat mai fabricat”. Cal recordar que un cotxe de carrer no és un monoplaça de Fórmula 1, ja que ha de circular sobre ferms diferents i sobretot ha de disposar d’una mecànica i una electrònica que resisteixin bé el pas dels anys i dels quilòmetres, mentre que un Fórmula 1 té una vida útil d’unes quantes curses a l’any.

Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One

Sigui com sigui, el resultat final ja és una realitat: el Mercedes-AMG One és una petita joia de quatre rodes que reuneix el bo i millor dels mecànics i enginyers de la marca per generar un producte rodó des d’un punt de vista mecànic i tecnològic. Amb 4,76 metres de llarg, 2 d’ample i 1,26 d’alt, aquest esportiu disposa de cinc motors (sí, ho heu llegit bé) que desenvolupen una potència total conjunta de 1.063 CV. Quatre dels cinc motors són elèctrics i el cinquè és un motor gasolina V6 turbo heretat dels que feien servir els monoplaça de Fórmula 1 l’any 2017, que talla la injecció més enllà de les 11.000 rpm i que desenvolupa 573 CV de potència. Dels altres quatre motors, dos mouen les rodes davanteres, el tercer alimenta el turbo del vehicle i el quart es munta directament sobre el cigonyal i fa les funcions de generador o motor d’arrencada.

Mercedes ha fet servir una caixa de canvis manual robotitzada o dirigida de set relacions i accionament hidràulic, que es gestiona mitjançant unes lleves integrades al volant i que gràcies al seu embragatge de quatre discos pot gestionar de manera eficient tota la potència d’aquest monstre de l’asfalt. Un cop més, una tecnologia derivada de les que es fan servir en els monoplaça de Fórmula 1 adaptada a les necessitats del cotxe. 

Interior Mercedes-AMG One
Interior Mercedes-AMG One

El xassís d’aquest Mercedes-AMG porta incorporats dins la seva estructura el motor i la caixa de canvis, fa servir un bastidor d’alumini i titani i la seva carrosseria és un monocasc de fibra de carboni. El resultat? Un cotxe capaç d’accelerar de 0 a 300 km/h (sí, ho heu tornat a llegir bé) en només 15,6 segons, o assolir una velocitat punta limitada electrònicament de 350 km/h, i capaç de frenar amb contundència i seguretat gràcies als frens carbonoceràmics amb pinces de sis pistons. Fins i tot els neumàtics del Mercedes-AMG One són exclusius, ja que fa servir uns Michelin Pilot Sport Cup específics, associats a unes llandes de 19 polzades.

Un cop al volant, el conductor pot escollir entre sis modes de conducció o mapes de motor anomenats Race, Race Safe, Race Plus, Individual, EV i Strat2, que modifiquen l’entrega de potència del cotxe i el funcionament dels motors. Això vol dir que el mode EV fa funcionar el cotxe en mode elèctric, mentre que el Race o Race Safe ho fa en mode híbrid amb funció d’autocàrrega gràcies a l’energia cinètica del vehicle. El mode Race Plus esprem la potència dels cinc motors, activa diversos aparells aerodinàmics i en rebaixa l’alçada lliure gràcies a la suspensió electrònica adaptativa. El darrer mode, anomenat Strat2, vol ser un homenatge a la configuració Strategy 2 dels monoplaça de l’equip de Fórmula 1: activa una configuració aerodinàmica extrema, disposa la suspensió i la rigidesa de la suspensió en el seu punt més extrem i possibilita la funció DRS. 

Mercedes-AMG One

Aquest esportiu és, en realitat, un híbrid endollable, i els quatre motors elèctrics s’alimenten per un paquet de bateries de liti de 8,4 kWh que li permeten tenir una autonomia en mode totalment elèctric d’uns 18 quilòmetres, i presentar un consum de carburant combinat de només 8,7 litres cada 100 quilòmetres, una xifra ridícula per a un vehicle de més de 1.000 CV de potència.

Però el gran repte per als enginyers alemanys ha estat integrar la mecànica d’alt rendiment en un vehicle homologat per circular al carrer i pensat per poder suportar bé el pas dels anys i dels quilòmetres, amb solucions com ara líquid refrigerant per al paquet de bateries que n’eviti el sobreescalfament o un nou sistema de tractament i gestió dels gasos provinents de la combustió del motor amb catalitzadors ceràmics i metàl·lics que li permetin complir les normes d'emissions actuals.

Mercedes-AMG One

A hores d'ara ens ha quedat prou clar que el Mercedes-AMG One és un model exclusiu, fet a mà, i això, entre altres coses, vol dir car. Els alemanys només fabricaran 275 unitats d’aquest hiperesportiu a un preu de 2.275.000 euros abans d’impostos, però això no ha estat cap obstacle per vendre totes les unitats, des de fa alguns mesos. Durant el festival Goodwood, al Regne Unit, es podrà veure en funcionament el nou Mercedes-AMG One, possiblement el cotxe més difícil de fabricar dels darrers anys.

stats