Successos
Societat Successos 28/09/2023

Radiografiar camions per trobar la droga: "Els traficants tenen més creativitat que Picasso"

Els Mossos estrenen un escàner de rajos X durant un control sorpresa a Martorell

3 min
L'escàner de l'Agència Tributària inspeccionant un camió.

Martorell"Picasso tenia menys creativitat que els traficants", comenta una font que es passa el dia revisant camions i contenidors a la recerca de drogues, armes, diners i fins i tot persones ocultes. "Se les inventen totes", continua, i afegeix que si molts traficants "fossin artistes, triomfarien". Les seves particulars obres d'art són amagatalls en llocs impensables. ¿El més sofisticat que ha vist mai? "N'he vist tants que no t'ho sabria dir", respon. Cocaïna a dins de fruita, d'ampolles de refrescos i, sobretot, dobles fons. És la tàctica estrella. Construir una nova paret o un nou sostre dins del camió. Ara estan de moda els dobles sostres i explica que alguns funcionen amb un sistema hidràulic per aixecar la comporta. El més complicat de tot, diu, és trobar el botó que activa el sistema i fa que s'aixequi la capota. "Estan amagadíssims. Molts traficants també podrien ser enginyers", comenta.

Així doncs, la cursa que mantenen la policia i els traficants també és tecnològica. "Hem d'anar per davant", comenta una font policial. Aquest dijous els Mossos d'Esquadra han estrenat una nova eina per fer un pas endavant en aquesta cursa: un escàner de rajos X que radiografia els camions per detectar-hi qualsevol paquet sospitós. Els primers conductors que s'hi han enfrontat ho han fet aquest migdia en un control sorpresa a l'AP-7, just on hi havia l'antic peatge de Martorell. L'escàner no és dels Mossos (és una inversió cara que s'està meditant) sinó de l'Agència Tributària i el sol utilitzar al port de Barcelona per als contenidors.

L'escàner no és visible, sinó que és dins d'una furgoneta conduïda per dos funcionaris de l'Agència Tributària. La cabina està coberta de plom i tots dos porten detectors de radiacions. Quan l'escàner està en marxa, ningú es pot acostar a menys de 20 metres. El control funciona en quatre fases: primer, un vehicle dels Mossos va observant el trànsit uns quilòmetres més enllà i, quan veu un camió sospitós, encén un cartell indicant-li que l'ha de seguir fins a la sortida. Per "sospitós" cal entendre diverses coses: conducció de forma erràtica, una empresa concreta, un país determinat... i també l'atzar: cada deu camions, parar-ne un, per exemple.

El control sorpresa ha sigut a l'antic peatge de Martorell.

En el d'avui, però, hi havia un altre paràmetre establert: prioritzar els frigorífics. La policia té detectat que últimament es fan servir en el tràfic per diversos motius. Un és que davant el risc que es faci malbé el producte que hi ha dins, en els controls se solen obrir menys les comportes. També tenen més espai per fer dobles fons i van més blindats (cosa que frena, per exemple, l'olor de marihuana). La segona part del control és revisar la paperassa i saber cap on va el vehicle. "Un camió que va de Tarragona a Barcelona és menys sospitós que un que travessa la frontera", comenta un policia. No tots els camions arriben a la tercera fase, la de l'escàner.

"La densitat no és coherent"

El camió aparca uns metres més enllà, baixa el conductor i la furgoneta de l'Agència Tributària el comença a vorejar per escanejar-lo. "Hem notat una densitat que no és coherent", alerta. El camió porta fruits secs d'Albacete i es dirigeix a Girona. Observant la pantalla de l'escàner, es veu com tots els palets tenen els mateixos colors (densitats) menys un tram central que està molt més descolorit. En aquest cas, els fruits secs sortien de color blavós. Per ser cocaïna, hauria de ser molt més lilós. Sigui com sigui, això fa sospitar i el camió arriba a la quarta i darrera fase.

S'aparca una mica més enllà. Un treballador de l'Agència Tributària escala la paret de caixes per poder arribar al tram central. Simplement, estava buit. Ha sigut una falsa alarma, però tant des dels Mossos com des de l'Agència Tributària insisteixen en la gran funcionalitat de l'escàner: "Si no, hauríem de buidar tota la mercaderia". El cap de seguretat ciutadana de l'ABP de Vilafranca del Penedès, David Fernández, ha mostrat predisposició a replicar aquesta iniciativa en un futur.

Només dos camions han arribat aquest dijous a la quarta fase. El de fruits secs era un pèl massa alt perquè el Mou, un gos de la unitat canina dels Mossos, hi pogués pujar. Té cinc anys i amb l'olor pot trobar drogues, armes i bitllets. En un altre camió sí que entra en acció, i guiat per un agent l'olora de dalt a baix. De nou, tot net.

El Mou inspeccionant un camió durant el control dels Mossos d'Esquadra.

El camió marxa deixant enrere una furgoneta dels Mossos aparcada just al final del control. Aquesta és de l'ARRO, i també n'hi ha una altra a l'inici. Els agents estan armats amb metralletes i la seva funció és entrar en acció si dins dels camions sospitosos hi anessin delinqüents armats.

stats