Societat 29/06/2021

La UIB participa en la detecció d'una fusió d'estels de neutrons i forats negres

Es generaren a una distància superior als 900 milions d'anys llum de la Terra

ARA Balears
Il·lustració artística de la fusió d'un forat negre i un estel de neutrons.

PalmaEl grup de recerca Gravity de la Universitat de les Illes Balears (UIB) ha participat en la detecció de dos senyals d'ones gravitacionals procedents de la fusió d'estels de neutrons i forats negres, un esdeveniment que fins ara mai no havia estat observat. Les ones gravitacionals són ones que es desplacen a la velocitat de la llum i que arriben a la Terra procedents d'un esdeveniment catastròfic produït a l'univers.

Les dues ones gravitacionals, anomenades GW200105 i GW200115, foren detectades els dies 5 i 15 de gener de 2020 i es generaren a una distància superior als 900 milions d'anys llum de la Terra, després que els forats negres capturassin les estrelles de neutrons, segons ha informat la UIB en un comunicat aquest dimarts. El descobriment l'han fet els detectors Advanced Virgo, d'Itàlia, i Advanced LIGO, dels Estats Units, que s'han basat en els models teòrics de formes d'ona elaborats pels investigadors en Física Gravitacional de la UIB.

L'observació permetrà conèixer més sobre el naixement, la vida i la mort de les estrelles, perquè el fenomen detectat només s'havia pogut confirmar mitjançant ones gravitacionals causades per la fusió de parells de forats negres i de parells d'estrelles de neutrons.

Els resultats han estat publicats aquest dimarts a la revista científica Astrophysical Journal Letters, en el qual figuren com a autors els investigadors de la UIB Alicia Sintes, Sascha Husa, David Keitel, Marta Colleoni, Héctor Estellés, Maite Mateu-Lucena, Cecilio García-Quirós, Rafel Jaume, Rodrigo Tenorio i Pep Covas, a més d'investigadors de LIGO, Virgo i Kagra.

Cal recordar que el grup de recerca Gravity també va participar en la detecció d'un forat negre 142 vegades més gran que el sol, segons va informar la UIB a finals de l'any passat. Fins aquell moment no se n'havia detectat cap que tingués una massa tan gran.

El mateix equip ja va participar en una altra fita històrica per a la ciència: la primera detecció d'ones gravitacionals. Aquest descobriment va ser mereixedor del premi Nobel de física l’any 2017. A més, els científics de la UIB varen descobrir la fusió d'un forat negre amb un "objecte misteriós" d'una mida aproximada de 2,6 masses solars. Aquest senyal de gravetat es va detectar a la Terra el mes d'agost del 2019 i el van batiar amb el nom de GW190814.