Matemàtiques
Societat 23/03/2023

La UIB dissenya un model matemàtic per prevenir contagis als aeroports

Els investigadors varen aplicar el nou sistema per estudiar com s'expandeixen virus com la grip H1N1, el SARS-CoV-1 i el SARS-CoV-2

ARA Balears
2 min
Turistes a l'aeroport de Palma.

PalmaUn estudi liderat per l'Institut de Física Interdisciplinària i Sistemes Complexos (IFISC, CSIC-UIB) ha plantejat un model matemàtic que identifica les zones amb major risc de contagi en mitjans de transport i recull recomanacions per evitar-ne l'expansió. Els resultats s'han publicat a la revista Nature Communications, segons ha informat la Universitat de les Illes Balears (UIB) aquest dijous en una nota de premsa.

L'investigador José Javier Ramasco ha reflexionat assenyalant que llocs com ports i aeroports "es dissenyen per optimitzar l'eficiència logística, no per reduir l'aglomeració", per la qual cosa identificar les zones més concorregudes pot ser clau per atenuar el risc de propagació de noves malalties infeccioses. Per a això s'ha dissenyat un model matemàtic capaç de detectar aquells espais, dins l'aeroport, amb majors probabilitats per a la transmissió de malalties.

Els investigadors varen aplicar el nou sistema per estudiar com s'expandeixen virus com la grip H1N1, el SARS-CoV-1 i el SARS-CoV-2, causant de la pandèmia de covid-19. Mitjançant l'anàlisi dels itineraris de més de 200.000 individus anònims, recollits a l'aeroport de Heathrow, a Londres, entre febrer i agost del 2017, varen determinar les zones amb major risc de contagi. Varen concloure que són els bars i restaurants, perquè connecten moltes persones en un mateix lloc i durant períodes llargs de temps. "La perillositat de les zones per al contagi sorgeix com un balanç entre el nombre de persones que passen per aquí i el temps que estan juntes. No sempre aquests llocs són els més concorreguts, sinó que es necessita un temps en els contactes per transmetre la malaltia", ha explicat Ramasco.

Una vegada identificats els punts amb més risc de contagi, és possible elaborar una política d'immunització espacial per evitar o reduir el risc que el patogen s'estengui més enllà dels primers casos no detectats. Això s'aconseguiria a través de l'ús de raigs ultraviolats, desinfecció de superfícies i el filtratge de l'aire. A més, els investigadors assenyalen que el mètode pot aplicar-se per controlar qualsevol altre patogen no caracteritzat (malalties emergents) i que és generalitzable a altres mitjans de transport.

"Es pot utilitzar a les estacions de tren, de metro, de bus i en altres llocs concorreguts on no és possible mantenir distàncies interpersonals, com els centres comercials i els centres de convencions", ha incidit. El projecte és producte d'una col·laboració multidisciplinària internacional desenvolupada dins les Plataformes Temàtiques Interdisciplinàries del CSIC Salut Global i Mobility 2030. Al costat de l'IFISC hi han participat l'Institut National de la Santé et de la Recherche Médicale (Inserm); la Fondazione Bruno Kessler, d'Itàlia, i l'empresa Cuebiq Inc., que recull les ubicacions dels usuaris i les integra de manera anònima.

stats