El tren de sa Pobla arribarà fins al Port d'Alcúdia travessant el municipi com a tramvia
Està previst que costi 225 milions i que estigui llest a finals del 2031
PalmaLa presidenta del Govern, Marga Prohens, ha presentat aquest dimecres el projecte de la futura línia de tren a Alcúdia, una nova ampliació de la xarxa ferroviària que preveu la prolongació de l'actual línia de Palma a sa Pobla fins al Port d'Alcúdia. Una de les peculiaritats d'aquest nou projecte és que el tren travessarà Alcúdia com a tramvia. El Govern aprovarà de manera inicial en els pròxims dies l'estudi informatiu d'aquest projecte per iniciar la fase d'exposició pública de la que serà la primera línia de tren a Alcúdia.
Aquest és el segon projecte d'ampliació de la xarxa de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) que anuncia el Govern, després que l'any passat començàs els tràmits del projecte del tren de Palma a Llucmajor, que continua en tramitació.
Prohens ha destacat que és "un projecte clau per a la mobilitat de Mallorca i una aposta decidida pel transport públic". Es tracta d'una línia de 17,1 quilòmetres i una estimació de 2,1 milions d'usuaris a l'any. Amb la posada en marxa de les línies a Alcúdia i Llucmajor, es preveu augmentar la demanda en 10,6 milions de passatgers, un 96% més respecte dels 11 milions de viatgers de SFM del darrer any, com també augmentar la xarxa ferroviària en un 55% (47,1 quilòmetres), en relació amb els 86,4 km actuals.
En aquest sentit, la presidenta ha remarcat que, amb aquesta nova línia a Alcúdia, "s'acostarà el tren a altres municipis del nord de Mallorca i facilitarà la connexió amb punts estratègics com l'Hospital d'Inca, la Universitat de les Illes Balears (UIB) i l'aeroport". Així mateix, el projecte inclou també la construcció de cinc aparcaments dissuasius al llarg del recorregut de la línia (un primer aparcament prop de la nova ubicació de l'estació de sa Pobla i els altres quatre en diferents punts d'Alcúdia) i suposarà connexions amb la xarxa d'autobusos interurbans TIB, per fomentar la intermodalitat en el transport públic.
Túnel i circulació com a tramvia
El projecte preveu sis estacions, inclosa la nova ubicació de l'estació de sa Pobla, més pròxima al centre, projectada en un punt neuràlgic de l'àrea nord de la localitat, als voltants de la zona industrial i d'un supermercat, i que disposarà d'un aparcament dissuasiu per afavorir la intermodalitat. La resta d'aturades se situaran en l'entramat urbà d'Alcúdia.
17 quilòmetres de traçat
Pel que fa al traçat, la línia de sa Pobla a Alcúdia tindrà una longitud total de 17,1 quilòmetres, cinc dels quals seran per a un túnel per sota dels puigs de Son Fe i de Sant Martí, una opció que no afecta el Parc Natural de l'Albufera i que implica una menor afecció a tercers. El Govern ho ha detallat a través d'un comunicat.
El traçat proposat en l'estudi informatiu redueix el recorregut i permetrà un trajecte més ràpid fins al Port d'Alcúdia. La resta del recorregut, 12,1 quilòmetres, discorrerà a l'aire lliure, amb un tram de 7,6 quilòmetres en mode tren i un altre, a l'arribada a Alcúdia, de 4,5 quilòmetres en mode tramvia.
Amb el tren-tramvia es possibilita una millor integració en el teixit urbà i en les zones més poblades, amb una velocitat màxima de 30 km/h, la qual cosa permet que el tren convisqui amb vianants, vehicles i bicicletes, adaptant-se a les peculiaritats i necessitats de l'entorn.
El traçat continuarà fins a una estació denominada Alcúdia, que enllaçarà a través d'un nou vial cívic amb el centre històric de la localitat, i finalitzarà davant de l'estació marítima d'Alcúdia. Amb la seva posada en marxa, es preveu que el tren des de sa Pobla arribi en 13 minuts a la primera estació a Alcúdia, a l'avinguda del Tucà, i completi el recorregut fins a la darrera parada en el port comercial en 24 minuts.
Pressupost de 225 milions i final d'obres el 2031
El pressupost total del tren a Alcúdia s'estima inicialment en 225,5 milions d'euros, la major part dels quals correspon a les obres (212,5 milions) i la resta, a conceptes relacionats amb el material mòbil o els projectes, entre d'altres.
Pel que fa als terminis, tal com es va fer amb el projecte del tren a Llucmajor, una vegada s'aprovi l'estudi informatiu, sortirà a exposició pública. Com a fites destacades per anys: el 2026 es preveu adjudicar la redacció dels projectes; el 2027, l'aprovació del projecte bàsic, amb un nou període d'informació pública i la declaració d'impacte ambiental; i el 2028, l'inici de les obres, la finalització de les quals està estimada per a 2031.