DISTRIBUCIÓ

Tesco, el primer súper d’Europa, admet que va inflar els comptes

L’empresa britànica s’enfonsa a la borsa i suspèn quatre executius

Dani Sánchez Ugart
23/09/2014
3 min

BarcelonaTesco, el primer retailer d’Europa i el segon de tot el món, va admetre ahir que va inflar els comptes del primer trimestre. I això li va costar a l’empresa britànica ahir mateix un duríssim correctiu de la borsa i un escàndol majúscul que ha acabat amb la suspensió de diversos directius. Segons un comunicat remès ahir per la companyia a l’agència de regulació borsària del país, quan elaborava els pròxims resultats, Tesco va detectar que havia exagerat els beneficis esperats en el semestre entre el febrer i l’agost, principalment per un “reconeixement accelerat” dels ingressos comercials i una “meritació endarrerida dels costos”.

És a dir, algun executiu -o alguns, perquè de moment l’empresa n’ha suspès quatre- va elaborar els comptes del semestre fent bo l’eslògan de la companyia, “Cada mica ajuda”. Tesco va apuntar-se algunes vendes que encara no s’havien consolidat i va restar-se algunes despeses. Però aquestes miques, sumades, van deixar un forat multimilionari entre la informació que es va fer pública i la realitat. Concretament, de 250 milions de lliures, uns 318 milions d’euros, segons els càlculs de la mateixa empresa, que és un autèntic gegant de la distribució, amb súpers, hípers i petites botigues repartides per tot el Regne Unit i onze països més, com l’Índia, Malàisia, la Xina i Polònia.

“Estem treballant per determinar l’abast d’aquest problema i el seu impacte en els comptes de tot l’any”, va afegir la companyia, que ha encarregat a Deloitte una revisió “completa i independent” del presumpte frau comptable. Aleshores, l’empresa va declarar un benefici operatiu de 1.100 milions de lliures (1.400 milions d’euros), gairebé una quarta part dels quals, segons les noves revelacions, eren ficticis.

Però mentre tot plegat no es resol -la companyia espera presentar els resultats corregits el 23 d’octubre-, Tesco està pagant el frau a la borsa. Ahir les accions van caure un 11,59%, i es van situar al voltant de les 2,03 lliures. En termes de capitalització borsària (és a dir, el que valen les accions que cotitzen de la companyia), aquesta davallada equival a una pèrdua de valor de gairebé 2.300 milions d’euros, set vegades superior al forat que han deixat els quatre directius.

“Hem descobert un problema seriós i hem respost d’acord a això”, va dir en un comunicat el conseller delegat de l’empresa, Dave Lewis, que ha tingut una estrena en el càrrec accidentada: va assumir la direcció a principis d’aquest mateix mes i ja ha hagut d’afrontar el seu primer escàndol. Però no és el primer revés per als accionistes de Tesco, que en els últims dos mesos han hagut de pair tres reduccions de la previsió de beneficis. Tot plegat ha provocat una caiguda de les accions del 37% des de principis d’any.

Els ‘low cost’ li mengen terreny

Tesco té més de 500.000 treballadors a tot el món, i 75 milions de clients cada setmana. El seu domini del mercat britànic és aclaparador, però en els últims anys la companyia ha patit la competència dels súpers low cost, sobretot Aldi i Lidl. De fet, en els tres mesos fins a l’agost, la quota de mercat de Tesco al Regne Unit va caure 1,4 punts, fins al 28,8%, amb un descens de les vendes d’un 4%, mentre que els dos súpers alemanys van vendre un 29,5% i un 18,3% més, respectivament, i ja controlen un 4,8% i un 3,6% del mercat britànic, segons Kantar.

stats