Crònica
Societat 10/11/2022

Pot pagar impostos un Simca 1000 desballestat fa 35 anys?

L'Agència Tributària reclama 40,99 euros de la nova taxa del CO₂ a un cotxe que fa dècades que no circula

3 min
Simca 1000:  la nèmesi  del Renault 8

BarcelonaRebem una carta a casa de l’Agència Tributària de Catalunya. Va a nom del meu pare, que va morir el 6 de juny del 1989. Ens estranya, esclar. Si ja és estrany enviar cartes a un mort, encara és més estrany que les enviï un organisme públic, suposadament assabentat de circumstàncies d’aquest tipus. La carta és la reclamació de l’impost d’emissions de CO₂ corresponent a l’exercici 2021: 40,99 euros. Caram, pensem, ¿com pot ser que se li reclami aquest impost de nova creació a algú que fa 33 anys que ja no és en aquest món? ¿No tenen un sistema de verificació o comprovació que els permeti estalviar aquesta mena de tràngols? Continuem llegint. Hi ha la matrícula del cotxe afectat. És antiga, dues lletres i tres números. Vaja, a casa vam tenir uns quants cotxes familiars. Recordo un Seat 127 blanc model Fura, un Seat 850 de color blau i un Simca 1000 també blau. És possible que la reclamació de l’impost sigui per a un vehicle que porta dècades desballestat. Introdueixo les dades a la pàgina web i, en efecte, es tracta del cotxe més antic de tots, el Simca 1000. Surrealista.

Truco als números de l’Agència Tributària de Catalunya. Tot contestadors robots, esclar, només faltaria. Si vols pagar l’impost tot és molt fàcil, vas pitjant tecles i pots acabar amb no gaire minuts. En canvi, si el que vols és que t’atengui un operador i explicar el teu cas, per reclamar, interposar un recurs o informar del despropòsit, ja pots posar-t’hi tranquil. M’estic aproximadament una hora esperant que algú agafi el telèfon. No hi ha manera. "Les nostres línies estan ocupades, mantingui’s a l’espera".

Canvio d’estratègia, truco al 012. Després de poca espera, un operador m’indica que puc agafar cita prèvia presencial a l’ATC, sucursal Zona Franca. Hi accedeixo. Busco tota la documentació possible, sobretot el certificat de defunció. No me’l demanaran. Em presento a la cita prèvia i m’atén una funcionària molt amable. Posa cara de pòquer. "Caram, un Simca 1000, això és antic, eh?" D’entrada li pregunto si és gaire normal enviar-li una carta a un mort reclamant un impost. M’explica que el requeriment prové de Trànsit i que intueix que el famós Simca, convertit en ferralla fa més de tres dècades, no devia ser donat de baixa en el seu moment.

Mira les dades a l’ordinador i no triga a descobrir una nova sorpresa: també hi ha pendent l’impost sobre les emissions de CO₂ de l’exercici 2020. D’aquest no vam rebre cap comunicat en el seu moment i també està pendent de pagament. De fet, el termini ja va expirar. També són 40,99 euros. I doncs, què fem? "Això no ho pagareu, oi?", "No, esclar que no". Doncs em recomana interposar dos recursos, un per cada impost, perquè si no ens exposem a un embargament. Però a qui embargaran?: "Als hereus, l’administració té molts sistemes de recerca i aquestes coses s’acaben pagant sempre".

Recursos impresos

M’ajuda a fer els recursos. Millor omplir-los de manera impresa a mà i no telemàtica, ja que el sistema l’obliga a incloure un número de compte bancari. Imprimeix la plantilla i m’orienta amb tot. Un deu. A les al·legacions escric: "El cotxe amb aquest número de matrícula fa més de trenta-cinc anys que està desballestat, per tant, no ha circulat des de llavors i no està subjecte a cap impost". Esperem que resulti convincent.

M’adreça al registre –a la sala del costat– per poder presentar els dos recursos. Una altra funcionària, amabilíssima també, m’atén al registre dels dos recursos i li pregunto si es resoldran aviat. "Espero que sí, acostumen a respondre, si hi ha sort abans de finals d’any ja sabreu alguna cosa". Moltes gràcies! Ah, i m’emporto deures: trucar a Trànsit per a saber què nassos passa amb el vell Simca 1000 del meu pare, saber si va ser donat de baixa i posar-hi solució perquè, si no, l’any que ve ens enviaran un altre requeriment per pagar 40,99 euros.

Però, esclar, si el cotxe no s’hagués donat de baixa també hauríem rebut durant més de trenta anys el requeriment per passar l’ITV i per pagar l’impost de circulació, no? I només ens han fet arribar aquest nouvingut impost d’emissions de CO₂. Curiós. ¿T’imagines que no va ser desballestat en el seu moment, que algú el conserva i encara participa en alguna trobada anual de cotxes clàssics?

stats