Mobilitat
Societat 06/11/2023

La nova Plataforma pel Transport Públic recull firmes per conservar-ne la gratuïtat

La lluita contra el canvi climàtic i els drets dels ciutadans són els principals arguments de la proposta

ARA Balears
2 min
Membres de la Plataforma pel Transport Públic

PalmaUna desena d'entitats –organitzacions ecologistes i socials, associacions veïnals i sindicats– i partits polítics han constituït aquest dilluns la Plataforma pel Transport Públic de les Illes. Segons han informat els portaveus, la plataforma neix amb l'objectiu principal de demanar que la gratuïtat del servei es mantingui al llarg del 2024. Per això, aquest mateix dilluns dematí han anunciat que engeguen una recollida de signatures tant en línia com presencial.

En aquest sentit, la portaveu de l'entitat, Lucía Lami, ha assenyalat que el transport públic és "molt important per lluitar contra el canvi climàtic i pels drets de la ciutadania". I, igualment, ha animat "tothom" a adherir-se a la proposta. Així, s'ha obert una petició a la plataforma change.org per poder-hi participar i, durant els caps de setmana, s'habilitarà una taula al costat de l'estació Intermodal per fer-ho presencialment.

No hi ha una meta establerta pel que fa al nombre de signatures, de manera que "es prorrogarà fins a aconseguir les màximes possibles", ha assegurat el portaveu de Fridays For Future, Pere Joan Femenia. La finalitat de la Plataforma és "demostrar el volum de massa social que està a favor" de la continuïtat en la gratuïtat del transport públic, ha afegit Femenia. Val a dir, així mateix, que els impulsors de la campanya preveuen presentar-ne els resultats a les autoritats, sense especificar a quines, una vegada acabada la iniciativa.

Així mateix, entre les seves demandes destaquen també augmentar la inversió i la despesa pública per millorar la infraestructura i el servei per acompanyar el canvi de model de mobilitat, així com que la inversió es financi amb un sistema impositiu progressiu. Amb tot, cerquen una millora de la qualitat, les freqüències, la renovació de flotes, la inversió en personal i l'aposta per models de mobilitat més sostenibles, com la bicicleta.

Prorrogar la gratuïtat

Quant a la gratuïtat en concret, Femenia ha qüestionat que si enguany s'ha pogut garantir la gratuïtat del transport públic, "no es pugui prorrogar els propers anys". Sobre aquesta qüestió, membres de la iniciativa han argumentat que en els Pressupostos Autonòmics del 2023 hi havia previst un "escut social" en què 43 milions d'euros estaven destinats al servei de transport de les Balears, 20 dels quals per a Palma, en concret.

A més, han recordat que el govern d'Espanya va subvencionar aquests 43 milions i que Palma només va requerir 15 milions d'euros de la partida de 20, tot i que insisteixen que la gratuïtat "hauria tingut cabuda igualment" sense l'aportació de l'executiu estatal. Cal recordar que l'acord signat entre el PSOE i Sumar ja preveu la continuïtat de la gratuïtat del transport públic, tot i que els pressupostos del 2024 encara no estan tramitats. Atès que el sostre de despesa de les Balears que està previst que s'aprovi aquest dimarts és 418 milions d'euros més alt que el del 2023, defensen que si la gratuïtat ha pogut fer-se enguany, també es podria fer l'any que ve.

stats