NOVES TECNOLOGIES

La passió pel vi, en versió 3.0

Una empresa mallorquina ofereix una aplicació gratuïta per gaudir dels nostres vins favorits en els restaurants

Saber com maridar un bon àpat amb el vi més apropiat en cada ocasió, amb els suggeriments d’un sommelier virtual, ‘ficat’ dins del nostre telèfon mòbil; obtenir informació respecte dels llocs, tots geolocalitzats, en els quals comprar o consumir els nostres vins preferits gràcies a una aplicació dissenyada específicament amb l’objectiu d’atreure el públic als restaurants a través de les seves cartes de vins; accedir, a més, a les fotos dels restaurants que serveixen aquests vins, reservar una taula o aprendre sobre la història i les propietats de cada marca de vi, els cellers i el seu potencial de producció... Els amants del vi i els establiments WineFriendly estan d’enhorabona: una empresa de base tecnològica ha creat la primera guia interactiva de la carta de vins dels restaurants. Aquesta empresa es diu Vinosguía i està ubicada a Portocristo (Mallorca), a Madrid i a Sevilla.

La delegació mallorquina està en marxa des del mes de desembre passat i forma part d’una empresa més gran, Mil ideas de futuro, amb diferents línies de negoci, a part de l’aplicació de Vinosguía, com per exemple la venda en línia d’espelmes electròniques de nova generació o de bombetes intel·ligents que s’encenen i apaguen de manera individual, amb diferents intensitats o colors segons ho decidim nosaltres, en cada moment, des d’una aplicació i sense cap tipus d’instal·lació.

Respecte de la guia de vins, funciona de la manera següent: primer cal baixar-se l’aplicació Vinosguía, que és gratuïta i disponible tant per a usuaris iOS com Android. En fer-ho, es desplegarà un ventall d’opcions, en funció del que vulguem fer. Si fotografiam i escanejam l’etiqueta d’una botella de vi, llavors automàticament podrem identificar-ne totes les característiques: preu, celler de procedència, tipus de raïm, regió, denominació d’origen, qualificacions i comentaris. Un comparador de preus permet saber el lloc on comprar cada botella de manera més econòmica. Si no tenim la botella al davant i, per tant, no podem escanejar-la, llavors tenim l’opció de fer servir el cercador de vins. Aquesta funció és idèntica a la de l’escàner, però funciona manualment, és a dir, introduint-hi el nom d’una marca obtindrem la mateixa informació. A la part de ‘Restaurants’ podem seleccionar el mapa del lloc on volem gaudir la nostra experiència, cercar una adreça concreta, posar directament el nom del restaurant o comprovar quins restaurants hi ha disponibles per consumir el vi que desitjam. El “sommelier virtual” ens contestarà en funció d’una selecció prèvia dels vins triats per rangs de preu, segons el que ens vulguem gastar, per països, amb quin tipus de menjar ens ve de gust gaudir-los, etc. A l’apartat de ‘Vins destacats’, Vinosguía ofereix les millors ofertes que ens suggereixen els cellers per promocionar els seus productes i oferir preus molt per sota del mercat amb la intenció que els clients es puguin beneficiar d’ofertes i promocions a baix preu del mercat. Finalment, a l’opció de ‘Restaurants recomanats’, l’aplicació ens proposa els establiments amb millors cartes de vins i uns preus competitius. Dins aquesta opció també podrem reservar taula directament si volem anar a dinar o sopar.

6.000 referències

Juan Antonio Novella és el màxim responsable de Vinosguía a Mallorca i explica que fins ara l’empresa ja ha introduït 6.000 referències de vins en el sistema, amb 700 cellers principalment d’Espanya, però també de França i d’Itàlia. “Una autèntica feinada -admet-, però encara ens queda per fer el més complicat: saber quins vins podem trobar a les cartes dels menús dels restaurants de tot Espanya, que ja hem començar a referenciar”. Es tracta d’un tipus d’informació que no existia enlloc, segons assegura l’impulsor d’aquesta aplicació. Fins ara hi havia l’opció de trobar determinades marques i les seves anyades comprant-les per internet o, si no, provant sort a cada restaurant. Gràcies a l’aplicació de Vinosguía serà possible, amb el temps, dibuixar un mapa molt complet i detallat de la distribució de totes les marques en cada restaurant.

L’empresa mallorquina es dirigeix, principalment, a un perfil de consumidor que sol gaudir de la qualitat del vi i als quals, en entrar a un restaurant, l’oferta de les cartes de vins no els passa desapercebuda. Avui dia Vinosguía té referenciats 940 restaurants de tot Espanya amb cartes de vins, prop d’un centenar dels quals són mallorquins. La idea és arribar a un volum de 5.000 restaurants al territori espanyol, entre els quals uns 300 són de les Balears. “Una de les coses que més ens ha sorprès és que quasi el 80% de la producció de vins de Mallorca es ven a l’exterior; amb aquesta aplicació estam segurs que fomentarem el consum de les marques locals dins la mateixa illa, ja que tothom sabrà on consumir-les o comprar-les, a més de conèixer la història d’aquests vins, com s’han elaborat i les seves peculiaritats”, explica Novella.

Maneres d’aparèixer a l’aplicació

El model de negoci de l’empresa es fonamenta en la manera que els restaurants poden aparèixer a l’aplicació. Els establiments registrats com a ‘Socis bàsics’ surten gratuïtament en els mapes de recerca amb el seu nom i telèfon, amb l’avantatge que els usuaris poden accedir directament a les seves cartes de vins i en general als seus menús. Els restaurants considerats com a ‘Socis premium’ poden, a més, incloure un link d’accés a la seva web, exhibir les fotos del seu establiment, optar a una reserva de taula i a la possibilitat d’una campanya publicitària a Facebook. També hi ha una selecció de ‘Restaurants recomanats’ que apareixen a la pàgina d’inici de l’app, els quals, a més, disposen d’un distintiu especial aferrat a les portes dels seus establiments. “Fins ara totes les guies de restaurants estaven basades en les seves cartes de menús; nosaltres, en canvi, volem prioritzar les cartes de vins que acompanyen els seus menús i fer del vi l’element central de qualsevol experiència”, conclou el responsable de Vinosguía.

EDICIÓ PAPER 14/09/2019

Consultar aquesta edició en PDF