Denuncien que el Consell de Mallorca no ha reduït la mida de l'autopista de Campos com va anunciar

La plataforma contrària al projecte insta els partits a demolir, reforestar i redimensionar l'estructura

Vista aèria de les obres de l'autopista de Campos. / AUTOPISTA MAI

La Plataforma Autopista Mai, contrària a l'autopista de Campos, ha fotografiat l'impacte de les obres sobre el territori amb l'ajuda d'un dron equipat amb òptica de gran qualitat. L'entitat, a través d'un comunicat de Terraferida, ha instat els partits polítics a demolir, reforestar i redimensionar l'estructura. Els activistes també acusen el Consell de Mallorca d'haver mentit sobre l'autopista malgrat que  se'n va anunciar la reducció de les dimensions. Fonts del Departament de Mobilitat i Infraestructures de la institució consultades per l'ARA Balears han declinat fer declaracions.

Els antiautopistes diuen que les fotografies mostren que la reducció de l'amplada de la via és una "falsedat" perquè no s'apliquen els 45 metres anunciats per l'exconsellera Mercedes Garrido i, en canvi, l'amplada que s'estaria fent és de 70 metres. A més de les imatges, diuen que ho han pogut comprovar a través de la Infraestructura de Dades Espacials de les Illes Balears (IDEIB), un sistema informàtic públic del Govern que permet mesurar distàncies. 

Sobre això cal recordar que el Consell ordenà l’estudi de la reducció de l’autopista Llucmajor-Campos tres mesos després d’anunciar-ne la modificació. Garrido va fer pública la reducció el 27 de novembre de 2018, aprofitant l’assistència de representants de la Plataforma Antiautopista a una audiència pública del Consell. En canvi, la proposta de l’ordre d’estudi d’aquesta variació del projecte té com a data el 26 de febrer de 2019.

A les imatges captades pel dron es veu l'enllaç de Son Gabriela, que ha "desfigurat el pinaret d'en Puigcerver. "La seva construcció és un dels elements més innecessaris de l'autopista", afirmen.

La plataforma diu que l'amplada total de l'enllaç és de 280 metres, que ha consumit cinc hectàrees de territori i que ha suposat la destrucció de la cova d'en Verdera, que antigament va ser usada com a habitatge. Les obres també han afectat una bassa natural protegida i l'antic traçat de la via del tren. Així mateix, els activistes afirmen que l'autopista afavorirà l'urbanisme i els processos especulatius de la zona sud de l'illa.

La intenció de la plataforma, asseguren, és documentar amb imatges els efectes de la construcció del nou tram de l'autopista de Llevant, una infraestructura planificada a final dels anys seixanta i que s'executa ara.

EDICIÓ PAPER 24/10/2020

Consultar aquesta edició en PDF