Mobilitat
Societat 26/10/2023

El nombre de vehicles d'Inca augmenta un 73% en 20 anys

El Pla de mobilitat sostenible del municipi inclou més aparcaments per a bicicletes i zones preferents per als vianants

2 min
L’últim projecte per a la ronda nord d’Inca alarma veïns i ecologistes

PalmaEl terme municipal d'Inca ha vist com el seu parc mòbil ha crescut un 73% en només 20 anys, un dels percentatges més elevats de les Balears, tenint en compte que a les Illes l'increment total en el mateix perìode ha estat d'un 51,4%. L'ajuntament de la capital del Raiguer ja va aprovar fa uns mesos el Pla de mobilitat per combatre aquesta realitat, que queda recollida dins del seu estudi tècnic. L'any 2000 Inca tenia 15.272 vehicles privats, i només 20 anys més tard ja n'hi havia 26.620. Un nombre que està molt per damunt de la intensitat que registren les Illes, i que ja de per si és elevada. 19.166 dels vehicles del municipi són cotxes, xifra que representa el 72% del total.

La càrrega de vehicles damunt les carreteres illenques també ha crescut considerablement en el mateix període de temps (de 2000 a 2020), però tot i així ho ha fet 20 punts per davall d'Inca, amb poc més d'un 51% d'increment de vehicles: s'ha passat de 704.000 vehicles a 1.066.904, sempre segons les dades que recull el pla.

El fet que l'habitatge a Inca hagi mantingut un preu considerablement inferior que el de Palma ha fet que la població resident s'hagi incrementat de manera molt significativa, ja que moltes persones han optat per viure a la capital del Raiguer, i aquest fet ha provocat un increment molt important de la pressió del vehicle privat als accessos tant d'Inca com de Palma. D'aquesta manera, l'augment dels residents és un dels factors que expliquen l'increment de vehicles al municipi. La capital del Raiguer ha passat de tenir 22.400 habitants l'any 2000 a tenir-ne 33.700 el 2021, més d'un 50% més. Del 2004 fins al 2008, el municipi va guanyar 4.000 habitants.

Totes aquestes dades figuren a l'informe del Pla de mobilitat sostenible del municipi, que es va aprovar fa uns mesos i va actualitzar el de 2008. Els redactors del document proposen una sèrie de mesures que van des de la creació d'espais preferents per a vianants i la limitació de cotxes, i la creació de més punts per aparcar les bicicletes al centre, fins al foment d'itineraris a peu. En aquest sentit, es proposa unir el terme amb Binissalem, Lloseta i Selva per promoure la mobilitat sostenible a peu.

stats