Mobilitat
Societat 15/04/2024

El metro arribarà al Parc Bit el primer trimestre de 2025

Prohens ha anunciat la inversió de 28,5 milions d'euros per al nou sistema de seguretat i supervisió de la xarxa ferroviària

2 min
Prohens ha visitat aquest dilluns les obres  per prolongar la línia de metro fins al Parc Bit.

PalmaLa línia de metro que connectarà el Parc Bit i la UIB en només dos minuts es posarà en marxa el primer trimestre de 2025. La presidenta del Govern, Marga Prohens, ha anunciat que el tram d'1,4 quilòmetres convertirà la universitat i el parc tecnològic "en un sol pol de coneixement, formació, innovació, emprenedoria i talent".

El projecte, encetat pel Govern de Francina Armengol, ha suposat una despesa de 28,9 milions d'euros, 20 dels quals provenen dels fons europeus Next Generation i els 8,9 restants, del factor d'insularitat del Règim Especial de les Illes Balears. La líder de l'Executiu autonòmic ha insistit en "el canvi de política i l'aposta ferma per un transport públic eficient", per la qual cosa en els actuals pressupostos, el Consell d'Administració de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) disposa de 147 milions i el Consorci de Transports de Mallorca (CTM) creix en 12 milions respecte de l'any 2023, fins a arribar a 75,6 milions.

Nou sistema de seguretat

Dins aquesta "aposta", Prohens també ha anunciat que el Consell de Govern aprovarà properament la despesa de 28,5 milions d'euros en el nou sistema de seguretat i supervisió de la xarxa ferroviària basat en l'ERTMS (European Rail Traffic Management System). Es tracta d'un sistema únic europeu de senyalització i control de velocitat que garanteix la interoperabilitat dels sistemes ferroviaris i que augmenta la capacitat de les infraestructures i el nivell de seguretat en aquest tipus de transport. Segons la presidenta del Govern, la implantació d'aquest sistema serà "clau per a les millores d'un transport públic més eficient, més modern i de més qualitat i seguretat per als usuaris" .

D'altra banda, també ha explicat la incorporació de cinc nous trens i la contractació de 15 maquinistes amb la finalitat d'ampliar els horaris i incrementar les freqüències de la xarxa ferroviària. El primer dels cinc nous trens va arribar a Mallorca a finals de febrer i està previst que es posi en servei a finals del mes de juny. Els quatre restants s'incorporaran al servei a partir de juny fins a finals d'any.

D'altra banda, els maquinistes nous estan actualment en període de formació teoricopràctica i, segons les previsions que fa el Govern, començaran a prestar servei comercial la primera quinzena de juliol en el servei de metro i, posteriorment, s'incorporaran a les rutes de tren d'Inca, Manacor i sa Pobla. "Aquests elements permetran que el transport públic sigui una aposta real per part dels ciutadans de les Illes Balears", ha sentenciat Prohens.

stats