Mobilitat

Menys avió i més tren: receptes per reduir la contaminació del turisme

L'associació a favor del transport públic PTP proposa un canvi massiu millorant freqüències i recuperant trens nocturns

4 min
Un avió aterrant a l’aeroport del Prat a la caiguda del sol. El 90% de l’empremta ecològica dels turistes que arriben a Barcelona es deu a la contaminació de l’avió amb què han aterrat a la ciutat.

BarcelonaReduir un 20% les emissions que genera el turisme provinent de la Unió Europea quan es desplaça i passar de 1.229 tones de diòxid de carboni a 977 "en poc temps". Com? Canviant l'avió pel tren. És l'objectiu que s'ha marcat l'associació Promoció del Transport Públic (PTP) per als pròxims anys i així ho exposen al seu darrer informe Destinació Barcelona zero emissions. "És possible i, si hi ha voluntat política, es podria començar a fer aquest canvi demà passat", ha dit Pau Noy, membre fundador de PTP. L'estudi, que s'ha fet conjuntament amb Eco-union i la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura i el suport de l'Ajuntament de Barcelona, recorda que la capital catalana està al top ten de ciutats més visitades d'Europa i més de 85% dels turistes que hi arriben ho fan en avió: el mitjà de transport amb més emissions per passatger i quilòmetre, seguit del cotxe.

Per això la seva recepta passa per un canvi modal cap al ferrocarril fent passar la quota europea dels trens del 13% al 56% i triplicant els passatgers. "Amb uns objectius de transvasament realistes", segons Noy, Espanya podria reduir un 56% de les emissions de CO₂ associades al turisme; Portugal, un 55%; Suïssa, un 24%; França, un 20%; Itàlia, un 18%, i Alemanya, Bèlgica i els Països Baixos entre un 16% i un 17%. ¿Però tenim la xarxa de trens preparada per aconseguir aquesta transferència de turistes? Aquests són els cinc canvis clau que proposa la PTP:

1.

Noves i millors connexions

La PTP remarca que actualment, "només hi ha una connexió transfronterera amb tren" i subratlla la necessitat de crear-ne més. A banda, al seu estudi, proposen un augment de 37 trens addicionals per sentit i dia per acollir més demanda: concretament 22 trens nous des de la península Ibèrica i 15 més des d'Europa. També remarquen la necessitat de recuperar les "relacions perdudes" en els últims anys amb ciutats com Lió, Marsella, Tolosa, Zuric i Milà, a més de territoris com el principat d'Astúries, i reforçar les existents, com amb París, Andalusia i la zona del Cantàbric. De la mateixa manera veuen necessari establir noves connexions internacionals amb objectius clars com Brussel·les, Amsterdam, Londres, Frankfurt o Lisboa.

2.

Millorar els temps de desplaçament

Tot i que els autors de l'informe asseguren que la seva proposta no necessita "gaires canvis", una de les claus per fomentar l'ús del ferrocarril depèn de la millora dels temps de desplaçament d'aquests viatges per fer-los competitius amb l'avió. Així, PTP assegura que hi ha molts viatges de llarg recorregut entre ciutats europees que podrien escurçar-se de mitjana dues hores amb una simple reorganització de les parades i els serveis.

Per exemple, l'associació veu beneficis clars en el fet de retallar el trajecte París-Barcelona de les 6 hores i 50 minuts actuals a les 4 hores i 50 minuts amb un tren d'alta velocitat, tal com hi ha ara, però directe (sense parades). Proposa el mateix per al recorregut Brussel·les-Barcelona (tot i que amb un canvi de tren a París). Per a altres recorreguts que ara superen les 9 hores com el Londres-Barcelona, el Zuric-Barcelona o el Milà-Barcelona, proposa rebaixar el nombre de parades intermèdies.

3.

Aposta pels trens nocturns

Un altre dels canvis clau que preveu l'associació al seu informe és la recuperació dels trens nocturns, un servei que ha "involucionat". PTP lamenta que la poca oferta de trens de nit que hi havia a Espanya s'ha perdut, fet que consideren que va contra la tendència europea. "Anem a la inversa; ho està fent tot Europa, i Renfe ens diu que no se’ls creu", apunta Noy, en referència l'anunci de posada en marxa, aquest dijous, del tren nocturn que va de Brussel·les fins a Berlín, de l'empresa European Sleeper, que no descarta que la pròxima ruta nocturna vagi d'Amsterdam a Barcelona passant per París.

4.

El bitllet únic

Reduir la burocràcia també ajudaria a fomentar el ferrocarril. "Haver de comprar un bitllet a cada país és molt poc pràctic", apunta Noy. Per això, l'informe recull la necessitat de crear un "bitllet únic", tal com funcionen els bitllets d'avió actualment, amb el qual els passatgers puguin travessar països i anar d'una ciutat europea fins a una altra amb un sol tiquet i preu. Els autors de l'informe ja assenyalen, però, que aquesta proposta no serà de consens fàcil perquè implica la coordinació europea.

5.

Aprofitar el momentum

Segons les enquestes recollides per l'estudi de PTP, actualment el 16% dels europeus manifesten que tenen por de volar i, a més, el 36% estan disposats a triar altres mitjans de transport si això fa millorar l'impacte i la petjada ecològica. Pràcticament, 4 de cada 10 ciutadans de la Unió Europea també asseguren estar disposats a fer trajectes de més de 5 hores en tren. Tot plegat fa pensar a PTP que el moment actual "és l'adient" per proposar un canvi d'aquestes característiques de l'avió cap al tren i asseguren que pressionaran les autoritats competents perquè l'implementin.

Els autors de l'informe destaquen que tot i que Espanya i Catalunya tenen una molt bona xarxa de ferrocarril com a base per implementar tots aquests canvis, hi ha certs factors que encara hi juguen a la contra, com ara la mala relació actual entre les operadores de tren francesa i espanyola (SNCF i Renfe), que han reduït l'oferta conjunta, o el fet que "el sector de l'aviació continuï tenint subvencions".

stats