Educació

La meitat dels espanyols creuen que l'escola avui és pitjor que abans

El 49% de la població estaria disposada a pagar més impostos per augmentar el pressupost en educació

ARA
3 min
REUTILITZACIÓ DEL MATERIAL 
 Els alumnes només utilitzen els llibres a l’aula i no se’ls enduen a casa.

BarcelonaEls ciutadans espanyols tenen una visió majoritàriament negativa del sistema educatiu actual. Així es desprèn almenys d'una enquesta publicada aquest dijous per la Fundación Cotec, que indica que més de la meitat de la població estatal (52%) creu que l'escola ara és "pitjor que la d'abans". El 55% dels enquestats, a més, consideren que els alumnes surten "més mal preparats que abans". Els dos percentatges són superiors entre la població de 45 a 55 anys (62% i 63%, respectivament) i entre els que tenen més formació (57% i 60%).

Tot i que en cap de les dues preguntes de l'enquesta, feta en col·laboració amb 40dB a 7.061 persones a partir de 16 anys, s'especifica a quin moment es fa referència quan es parla d'"abans", la visió negativa s'imposa a la majoria de comunitats autònomes. A Catalunya el percentatge de persones que veuen pitjor l'escola actual és lleugerament inferior (49%), però el 52% coincideixen que els estudiants en surten més mal preparats.

Segons ha explicat durant la presentació de l'informe la responsable d'educació i formació de la Fundació Cotec, Ainara Zubillaga, la percepció general es contradiu "amb les dades i les evidències: hi ha un augment de les competències bàsiques de la població, no tenim tan mals resultats, tampoc boníssims, i l'avenç d'aquestes últimes dècades del sistema és molt significatiu", ha dit, si bé els últims resultats de les proves PISA han estat dolents al conjunt de l'estat espanyol i, molt especialment, a Catalunya.

Què és el que falla a l'escola, segons els enquestats? Un 74% dels espanyols, per exemple, creuen que hi ha alumnes que no volen estar a l'escola i que això dificulta l'aprenentatge de la resta, el mateix percentatge que els que creuen que ja no hi ha disciplina ni respecte pels professors. El 56% consideren que l'escola no respon a les necessitats actuals de la societat i, d'aquests, gairebé la meitat (48%) pensen que no s'ensenya el que és fonamental, identificat com la comprensió lectora, l'escriptura, les matemàtiques o les ciències.

En el capítol de les solucions destaquen el 75% dels enquestats que aposten per aplicar la innovació al sistema educatiu per tal d'impulsar-ne una transformació urgent i, sobretot, el 88% que defensen un augment del pressupost en educació. D'aquests, a més, un 56% (un 49% del total) estarien disposats a pagar més impostos perquè augmentés aquesta partida als comptes públics. A Catalunya aquest percentatge és del 46%.

Més del 85% dels enquestats, d'altra banda, creuen que disposar d'una legislació educativa adequada i millorar les polítiques del professorat (formació, accés, carrera professional) són elements determinants per afavorir una educació de qualitat i universal, mentre que un 73% creuen que caldria millorar les metodologies educatives.

En contraposició a la innovació educativa per la qual aposten gran part dels espanyols, segons l'enquesta, gairebé la meitat (48%) consideren que aquesta augmenta les desigualtats. El 66% dels enquestats, de fet, creuen que els models educatius digitals exclouen part de l'alumnat per falta de dispositius electrònics en moltes llars.

La pública afavoreix bons resultats acadèmics

L'enquesta, que es va fer entre el març i l'abril del 2023, pren especial rellevància en aquests moments pel fet que moltes famílies catalanes estan en ple procés de preinscripció escolar per al curs 2024-2025. I és que, entre les preguntes de l'enquesta, hi ha la dels factors més determinants per als ciutadans a l'hora de triar centre per als seus fills. La qualitat del professorat apareix com a bastant o molt important per al 92% dels entrevistats, un percentatge semblant al dels que opinen el mateix de l'atenció a les necessitats de l'aprenentatge (90%) i el projecte educatiu de cada centre (89%).

Entre els motius que menys pesen a l'hora de triar, segons els resultats, hi ha el perfil de la resta de famílies de l'escola (un 53% ho consideren bastant o molt important), el fet que el centre sigui laic o religiós (58%) o l'oferta d'extraescolars (60%). I tot i que el fet que el centre sigui públic o privat/concertat no és el factor més rellevant per a la majoria, el 55% defensen que l'escola pública afavoreix bons resultats acadèmics per sobre de les de diferent titularitat. A Catalunya aquest percentatge és del 52%.

stats