Societat 15/04/2024

Manacor vol que el seu comerç s’independitzi

L’Ajuntament vol crear la primera Àrea Municipal d’Impuls Comercial (AMIC) de les Balears per professionalitzar el sector mitjançant la unió interna i el pagament de quotes per a accions conjuntes

Sebastià Vanrell
3 min
Diversos establiments al centre de Manacor.

ManacorManacor vol que el seu teixit comercial s’independitzi. Que aprengui i agafi totes les eines necessàries per unir-se i fer que el tantes vegades definit per l’Ajuntament com a ‘centre comercial a l’aire lliure’ sigui factible i pugui frenar tant la globalització de les franquícies com l’augment cada vegada més acusat de les compres per internet, que ara mateix ja s’acosten al 40%, segons ha explicat aquest dilluns l’economista Oriol Cesena, encarregat a través de la seva empresa de diagnosticar i definir cap a on ha d’anar el comerç manacorí. La passa més important seria unir-se en col·lectiu i tenir un pressupost i una quota “per començar a professionalitzar el sector”.

L’Ajuntament de Manacor ha anunciat aquest dilluns un pla per a l’enfortiment del comerç per definir les que seran les línies futures de treball per a la dinamització de l’activitat comercial urbana de Manacor. Per a aquest projecte, l’Ajuntament compta amb la col·laboració de l’empresa Focalizza, consultora catalana amb una àmplia experiència en el camp de comerç català, balear, valencià i andorrà i que cobrarà prop de 15.000 euros municipal per dur a terme la tasca.

Inclourà mesures per impulsar el consens amb el sector, la reactivació de locals buits, el treball en forma de sinergies amb altres sectors i un llarg etcètera de programes i accions que han de permetre que Manacor recuperi l'atractiu comercial. El treball es complementarà amb la proposta de creació d’un grup motor que vetlli per l’execució i el seguiment del projecte i de la seva posterior implementació.

Segons ha explicat Cesena, el projecte té dues fases: analitzar l’estat actual del comerç de Manacor a través de la realització d’entrevistes individuals a comerços i professionals del sector i determinar els objectius, les línies estratègiques, els programes i les accions especifiques per a dur a terme i implementar el full de ruta comercial. Un procés que l’empresa catalana té previst enllestir en sis mesos.

“La primera passa que feim és un diagnòstic del teixit comercial de Manacor i per això ja hem convocat els comerciants a una primera trobada per a aquest dilluns capvespre. Volem anar de la mà dels comerços amb l’objectiu final incrementar les vendes al comerç local i posar Manacor al mapa”, ha explicat la delegada de Comerç i Promoció Econòmica, Paula Asegurado.

“Un dels punts forts de Manacor és la seva xarxa comercial, d’espai públic, de consumidors, d’identitat, de proximitat, de relacions personals, de reduir l’impacte ambiental”, ha afirmat el batle de Manacor, Miquel Oliver. Pel que fa a la contractació de Focalizza, Oliver ha remarcat que “parlam d’un projecte molt més profund i que va molt més enllà d’una simple campanya comercial, parlam d’un pla transversal que tindrà implicacions urbanístiques, culturals i socials per als consumidors, les persones consumidores i les marques”. Oriol Cesena ha apuntat que encara hi ha un 65% de la compra de les persones que sol ser física. Actualment, l’activitat comercial urbana suposa un 15% del Producte Interior Brut, un 15% de l’ocupació.

El pla d’enfortiment comercial de Manacor vol ser una passa endavant per crear la primera Àrea Municipal d’Impuls Comercial (AMIC) de Balears, una figura creada pel Parlament de les Illes Balears el març de 2023. “És una gran oportunitat per professionalitzar el sector cap a un espai pressupostàriament molt més ampli on el comerç tingui un punt d'importància i de treball col·laboratiu molt més gran”, ha dit Cesena. El treball, en la seva part final, plantejarà com podria ser un AMIC de Manacor, amb quines accions, amb quin pressupost, amb quina quota i amb quines fases. 

Experiències catalanes

En el marc d’aquest pla, el batle de Manacor i la delegada de Comerç i Promoció Econòmica han visitat recentment les ciutats catalanes de Mataró i Tarragona, on s’han implementat plans d’innovació urbana al comerç local. En aquest sentit, i arran d’aquesta experiència, el batle Oliver ha destacat la unitat d’acció del sector comercial d’aquests dos municipis i “la capacitat dels comerços d’associar-se i de constituir-se per tal d’envestir aquest repte”.

stats