Laboral

La 'llei rider' entra en vigor entre dubtes, disconformitat i subterfugis

Deliveroo pretén marxar d'Espanya, Uber Eats subcontractarà els repartidors i Glovo prepara un model híbrid

4 min
Un repartidor de Glovo, a Barcelona.

BarcelonaEls noranta dies de marge han expirat: en qüestió d'hores, les empreses de repartiment de menjar a domicili ja no podran operar utilitzant treballadors autònoms. Aquesta és una de les claus de la llei que regula la situació laboral del sector i que, un cop superats tots els tràmits, entra demà dijous en vigor, exactament tres mesos després que el text es publiqués al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE). 

Esgotat el termini, el canvi més immediat és que des d'aquest dijous els inspectors de Treball estan legalment emparats per presentar-se a les oficines de Glovo, Deliveroo o UberEats i comprovar si les persones encarregades dels repartiments són efectivament treballadors assalariats. I si no ho són, sancionar-les. Però més enllà d'això, tot apunta que aquestes primeres setmanes a la pràctica no canviarà res i que la majoria de riders que traslladaran les comandes seguiran sent autònoms: l'entrada en vigor de la llei agafa les empreses que operen a Espanya en ple procés d'adaptació i reestructuració. 

Empreses 

Contractació, subcontractació i tancament

Cadascuna de les companyies afectades per aquesta llei ha pres decisions diferents. La més dràstica és la de Deliveroo, que ha anunciat que marxa d'Espanya i que probablement començarà el procés per fer-ho de cara a la tardor, segons fonts del sector. Aquesta empresa britànica addueix que Espanya els aporta poc valor i que els és molt difícil mantenir una posició de primer nivell, però els riders estan convençuts que la gota que ha fet vessar el got ha estat la llei rider. Per sobreviure aquí, reconeix l'empresa, s'hauria de fer una inversió “molt elevada amb un rendiment potencial molt incert a llarg termini”. Contractar els treballadors no faria més que incrementar aquesta inversió.

La seva principal competència, Glovo i Uber Eats, ja han manifestat que tenen intenció de seguir treballant. Cap de les dues ha donat gaire detalls sobre la fórmula escollida, però s'entén que utilitzaran maneres alternatives a la contractació directa. La catalana Glovo ha comunicat recentment que abans que acabi l'any contractarà uns 2.000 repartidors, però entre els riders compten que serà als supermercats i per al repartiment de paqueteria. En la resta de verticals, com en el repartiment de menjar, el que farà és aplicar “un nou model inèdit a Espanya”. L'únic que ha avançat l'empresa sobre aquest model és que permetrà als treballadors preservar la seva autonomia i treballar per a diferents aplicacions. Els sindicats veuen en tot això una subcontractació fraudulenta i que no compleix el que diu la llei.

Pel que fa a Uber Eats, fins demà no explicarà obertament quins són els seus plans. Però d'un comunicat que ha enviat als seus repartidors es dedueix que la intenció és també cedir els treballadors a una altra empresa per després subcontractar-los.

Sindicats

Exigències de control i d'anar encara una mica més lluny

CCOO de Catalunya s'ha anticipat aquesta setmana a l'entrada en vigor de la llei denunciant Glovo davant la Inspecció de Treball pels subterfugis que, entén, ha decidit aplicar. De fet, el sindicat ha emès un comunicat aquest dimecres centrat en exigir al govern espanyol que es garanteixi el compliment de la llei. “S'han de dur a terme els processos necessaris de seguiment, avaluació i informació”, ha reclamat el sindicat, que ha posat com a exemple Just Eat, empresa de repartiment amb qui estan precisament ara negociant un conveni col·lectiu per a la seva plantilla. UGT s'ha pronunciat en termes similars i ha avisat que adoptarà les mesures legals necessàries perquè es compleixi la llei, deixant clar que seguirà treballant perquè arribi encara una mica més lluny. Per exemple, com es reclamava d'entrada, que cobreixi treballadors d'altres sectors de l'economia digital.

'Riders'

Ventall d'opinions

L'entrada en vigor de la llei rider tampoc acaba amb la confrontació que es viu entre els mateixos riders. Brian González, repartidor de Glovo a Madrid, explica que la música que sent li sona bé i que, pel que ha explicat l'empresa, veu millores en la seva situació. Brad Eddine, rider a Barcelona, assegura que la majoria no estan contents i que es preparen per seguir mobilitzant-se.

En realitat, tots dos estan en contra de ser assalariats, perquè consideren que això farà baixar dràsticament els seus ingressos, però el primer està content amb el mig camí que ha triat Glovo i les millores que els proposa: "La sensació és que a partir de demà sí que seré de veritat el meu propi cap". El segon, però, hi veu encara més problemes. Segons Eddine, amb Deliveroo plegant i Uber Eats sense operar amb autònoms, tots els repartidors intentaran anar a Glovo. “Això farà que hi hagi un monopoli”, augura. En resum, diu, en referència a la titular de Treball, Yolanda Díaz, no s'ha aconseguit "res del que pretenia la ministra". 

Des de la banda dels que volien ser treballadors assalariats tampoc estan contents, perquè donen per fet que no ho seran. “La subcontractació mitjançant una ETT és una mesura pensada per a moments molt puntuals i que si és permanent en realitat és una cessió il·legal de treballadors”, defensa Daniel Gutiérrez. Ells també preveuen seguir empenyent, però en el sentit que es vigili de prop els moviments de les empreses.

stats