L'OMS endureix els límits de contaminació per reduir els set milions de morts anuals per pol·lució

Barcelona queda encara més lluny d'assolir uns nivells acceptables de qualitat de l'aire

Ara
3 min
Moren més de 250 persones a l’any per contaminació a Barcelona

BarcelonaMés pressió perquè els governs mundials prenguin mesures contra la contaminació, un problema d'abast mundial que causa set milions de morts al planeta cada any. Per primera vegada en 15 anys, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) ha actualitzat les recomanacions sobre la qualitat de l'aire i ha endurit els llindars de seguretat per als principals contaminants atmosfèrics, de manera que nivells de contaminació que fins ara es consideraven segurs ara ja són perillosos. Com que l'OMS no té capacitat legislativa, haurà de ser cada país qui decideixi si estableix més mesures o no per poder complir amb les recomanacions, cosa que ara fan ben pocs països. L'any 2019, més del 90% de la població mundial vivia en zones on se superaven els llindars establerts. Amb els nous criteris, Barcelona queda molt més lluny de complir amb els estàndards de qualitat de l'aire.

La nova guia de l'OMS estableix les quantitats màximes recomanades dels contaminants de l'aire més nocius (partícules en suspensió, ozó, diòxid de nitrogen, diòxid de sofre i monòxid de carboni) i en quasi tots s'ha decidit abaixar els nivells considerats com a més segurs. Per exemple, en el cas del diòxid de nitrogen, generat sobretot pels cotxes, passa d'un límit de 40 micrograms per metre cúbic fins als 10, així que els cotxes amb motors de combustió se situen més encara a la corda fluixa, després que ja se n'hagi limitat l'ús amb la zona de baixes emissions. Amb aquesta nova directriu de l'OMS, Barcelona estaria uns 40 punts per sobre del que és recomanable.

En relació a les partícules, causades per la crema de combustibles fòssils i que ara es consideren el contaminant amb efectes més greus en la salut (malalties cardiovasculars i respiratòries) les mesures també s'endureixen força: les PM2,5 estaven fixades a 10 micrograms per metre cúbic i ara s'abaixa el topall a la meitat. Pel que fa a les PM10, es passa de 20 micrograms a 15. A Barcelona, els últims paràmetres superaven els 40 micrograms.

A l'espera que es converteixin en límits legals

Aquests nous criteris seran vinculants en la mesura que les autoritats competents (la Unió Europea i els estats) les tinguin en compte a l'hora de legislar. Una bona oportunitat serà l'any que ve, quan la Unió Europea començarà a revisar els llindars d'obligat compliment per als estats. Serà aleshores quan la UE podrà prendre de referència, com fa normalment, les recomanacions de l'OMS. "Fins ara, el valor de referència de l'OMS i el valor legal del diòxid de nitrogen coincidien en 40 micrograms, però amb les noves recomanacions baixa a 10. Això vol dir que la UE agafarà el 10? No, però és fàcil pensar que baixarà alguns punts", explica el coordinador de la plataforma Contaminació Barcelona, Miquel Ortega.

"Ens hem de quedar amb el missatge que cada microgram menys és més salut", apunta Ortega, que posa sobre la taula algunes mesures urgents: treballar per tenir "menys trànsit i que sigui més net", avançar cap a l'electrificació del port i prendre mesures pel que fa a la contaminació dels purins, entre d'altres. "La contaminació no entén de barreres administratives", sentencia, fent referència al fet que les decisions que s'han de prendre van molt més enllà d'un municipi o un departament del Govern. Amb tot, Ortega és optimista: "No hem de caure en la desesperança. En els últims 20 anys, la contaminació a Barcelona ha baixat molt significativament en molts indicadors. Si es prenen mesures, podem millorar més".

"Un toc d'atenció"

De fet, l'OMS espera ara que els nous llindars redueixin les morts prematures que causa la contaminació al planeta. "Al voltant del 80% de les morts que s'atribueixen a l'exposició a les PM2,5" podrien evitar-se si s'assoleixen els nous nivells. Més de 40 societats mèdiques de tot el món han emès un comunicat conjunt de suport a les noves directrius i en què demanen als governs més mesures: "Les directrius són un toc d'atenció per als responsables polítics", han afirmat, i confien que aquest enduriment es traslladi a les legislacions dels diferents països.

De fet, el grup Ecologistes en Acció ha assegurat que totes les ciutats espanyoles incompleixen les noves guies de qualitat de l'aire, i han aprofitat per demanar una reducció "dràstica i ràpida" del trànsit urbà en favor dels vianants i del transport col·lectiu "si de debò volen protegir la salut de la ciutadania". Prenent les dades de referència del 2019, Barcelona quadruplicava els nivells de diòxid de nitrogen de la nova guia, i Girona i Lleida les duplicaven.

stats