Llicències

Cort atribueix l'endarreriment de les llicències urbanístiques a errors administratius

L'anàlisi interna del Consistori apunta a errors documentals com ara duplicitats en els informes i l'existència de tràmits que no aportaven valor i alentien la gestió

El polígon de Llevant de Palma ha crescut de manera vertiginosa els últims dos anys.
ARA Balears
09/12/2025
2 min

PalmaEls retards en la tramitació de llicències urbanístiques a l'Ajuntament de Palma no estan relacionats amb qüestions de planejament o control urbanístic sinó amb errors administratius recurrents.

Així ho ha detallat aquest dimarts el regidor d'Urbanisme de Palma, Óscar Fidalgo, d'acord amb una anàlisi tècnica interna per identificar els principals embossos administratius i tractar de reduir incidències i agilitar els procediments, ha informat.

L'anàlisi interna del Consistori apunta a errors documentals com ara duplicitats en els informes i l'existència de tràmits que no aportaven valor i alentien la gestió. Segons l'anàlisi, s'han detectat expedients bloquejats per incidències en el pagament de taxes, sol·licituds amb documentació incompleta i errors derivats de la complexitat normativa. També s'apunta a l'excés d'informes sectorials emesos de manera sistemàtica fins i tot quan no eren necessaris, la qual cosa contribuïa a dilatar els terminis.

Fidalgo ha assegurat que l'Ajuntament ja treballa en la correcció d'aquestes disfuncions amb l'objectiu de millorar l'eficiència del servei i garantir una tramitació més àgil i efectiva per als ciutadans i els professionals. Davant aquest diagnòstic, la Gerència d'Urbanisme ha implantat una sèrie de mesures organitzatives i procedimentals que impulsen l'agilitat administrativa.

En el cas de les incidències amb les taxes, s'ha actuat evitant que la manca de pagament bloquegi l'inici de la tramitació, eliminant així retards. També s'ha reorganitzat la revisió documental per anticipar errors i aclarir els fluxos interns, amb especial atenció a les sol·licituds incompletes. Aquesta millora en la detecció precoç ha permès una reducció del 18% en les incidències analitzades per documentació incompleta, han indicat fonts de Cort.

El govern local també ha treballat en la correcció d'errors normatius i per això s'han establert criteris interpretatius "clars" per reduir informes innecessaris i millorar la coordinació tècnica. I en l'àmbit de Mobilitat, l'informe només s'exigirà en supòsits justificats, la qual cosa farà mantenir-lo en aquells casos sensibles que així ho requereixin com per als vianants o accessos complexos. Això ha permès aconseguir una reducció del 87% en els informes emesos.

Declaració Ambiental Estratègica

D'altra banda, la Gerència d'Urbanisme ha aprovat inicialment una modificació puntual del Pla general del 2023 per adaptar una de les seves normes a la nova Declaració Ambiental Estratègica (DAE). Aquesta actualització permetrà tramitar plans urbanístics, incloent-hi tant el planejament derivat com els projectes d'urbanització, abans que entri en funcionament l'ampliació de l'EDAR II (fase 1).

Amb tot, la connexió i ocupació dels edificis sí que queda condicionada a l'operativitat de la depuradora i a la disponibilitat suficient d'aigua potable. La normativa anterior impedia aprovar aquests instruments fins a la posada en marxa de l'ampliació de l'EDAR i, per tant, aquesta modificació introdueix més flexibilitat en la planificació urbanística, sense generar nous desenvolupaments ni canvis econòmics, socials o ambientals, ha recordat l'Ajuntament.

stats