IES Politècnic

L'assemblea de l'IES Politècnic acusa Vera de respondre amb "imprecisions" a preguntes sobre el centre

Els professors s'han pronunciat sobre la resposta del conseller a la bateria de preguntes de la diputada de MÉS Maria Ramon

Entrada de l'IES Politècnic de Palma
ARA Balears
07/04/2025
3 min

PalmaL'assemblea de l'IES Politènic de Palma ha censurat que el conseller d'Educació i Universitats, Antoni Vera, hagi emprat "inconcrecions, imprecisions, contradiccions i previsions molt a llarg termini" en les seves respostes sobre el futur del centre.

Així ha reaccionat aquesta entitat a les respostes que va donar el conseller a la diputada de MÉS per Mallorca Maria Ramon, després de plantejar-li una bateria de preguntes sobre el "desmantellament" de l'IES Politècnic. En una nota de premsa, l'assemblea ha apuntat que l'"únic cert" de totes les respostes és el "desmantellament de l'educació pública, l'augment de ràtios en els saturats centres pròxims a l'IES Politècnic i l'ampliació dels concerts en els centres privats".

A la pregunta de quina informació ha extret de l'informe d'inspecció visual fet a l'IES Politècnic, que sigui vinculant, que determini que es pot mantenir l'FP i no l'educació Secundària. Vera ha respost que "cap informe tècnic" emès respecte a l'estat actual de l'IES Politècnic fa referència al tipus d'estudis existents en el centre. En ser consultat per si existeix algun projecte d'enderrocament de l'antic edifici on actualment només es fan classes d'FP, Vera ha indicat que actualment "se n'està redactant l'avantprojecte", per la qual cosa "encara no hi ha cap projecte definit".

Al fil d'aquesta qüestió, ha afegit que una vegada finalitzat l'avantprojecte, es procedirà a la redacció del projecte bàsic i, posteriorment, del projecte executiu. La diputada també va demanar si s'havia fet un estudi de mobilitat i accessibilitat per determinar què pot suposar el tancament d'aquestes línies educatives pel que fa a desplaçaments dels alumnes de Secundària a altres centres.

El conseller ha contestat que sí que s'ha fet un informe que calcula i proposa la distribució de l'alumnat de Secundària i Batxillerat a centres pròxims, com l'IES Ramon Llull, l'IES Guillem Sagrera i l'IES Emili Darder.

No obstant això, com a resposta a una altra pregunta l'FP industrial, Vera ha sostingut que "no existeix cap estudi de mobilitat i accessibilitat al respecte", ja que "no es considera que, més enllà de la dotació inicial d'equipaments, la implantació d'FP de caràcter industrial suposi un augment significatiu dels elements esmentats". Així, ha aprofundit que requeriran els "subministraments habituals" d'un centre educatiu, encara que siguin "més específics".

Ramon també ha consultat si s'ha tingut en compte la necessitat de l'espai que suposa poder fer les pràctiques l'FP d'Edificació i Obra Civil i el que implicaria tenir una obra permanent enmig del passeig de Mallorca acústicament, en termes de mobilitat, contaminació i de molèsties en el centre de Palma. Vera ha manifestat que l'FP d'Edificació i Obra Civil s'imparteix actualment mitjançant un conveni amb la Fundació Laboral de la Construcció 1, en utilitzar "les seves instal·lacions, que estan adequades per a la realització de les pràctiques necessàries".

"Per tant, no es preveu la necessitat d'habilitar espais específics en el centre de Palma que puguin generar impactes en termes de mobilitat, acústica i medi ambient. Aquesta col·laboració garanteix una formació de qualitat en un entorn adaptat als requeriments del sector", ha al·legat el conseller. Sobre aquesta declaració, l'assemblea ha remarcat que aquesta fundació és una "empresa privada" que cobra 20.000 euros cada semestre per acollir aquests estudis.

D'altra banda, la diputada de MÉS demana saber com es justifica l'extinció dels plans d'estudis de Secundària per al curs 25/26 al Politècnic si, "segons les declaracions de la mateixa Conselleria, al CIFP encara li queden anys per existir". Vera ha aclarit que per dur a terme la transformació de l'actual IES Politècnic en un Centre Integrat de Formació Professional (CIFP), és "imprescindible planificar i executar les actuacions necessàries amb antelació".

El conseller ha recalcat que això implica preparar l'edifici i adaptar-ho als requeriments específics d'un CIFP, fet que requereix una "fase prèvia d'adequació i reorganització". "L'extinció progressiva dels plans d'estudis de Secundària per al curs 2025-2026 respon a aquesta necessitat de planificació i permet garantir una transició ordenada cap al nou model de centre i minimitzar l'impacte sobre la comunitat educativa i assegurant la viabilitat del projecte", ha ressaltat.

La parlamentària ha qüestionat sobre la "necessitat urgent" per treure l'alumnat i professorat de l'IES Politècnic quan "encara no hi ha cap nou institut projectat, ni cap previsió de creació de places". Sobre això, Vera ha puntualitzat que "no es tracta d'una necessitat urgent", sinó "d'un procés de transformació planificat i gradual". "L'extinció progressiva dels cursos d'ESO en l'IES Politècnic forma part del projecte de conversió del centre en un CIFP. Aquesta transició requereix una reorganització prèvia de l'edifici per garantir que les instal·lacions puguin adaptar-se als requisits específics d'un CIFP", ha explicat.

Per aquest motiu, ha incidit en el fet que s'aplica una "eliminació progressiva" de cursos d'ESO, en permetre una "adaptació ordenada" del centre i "minimitzar l'impacte" sobre l'alumnat i el professorat.

stats