El JK5022 d’Spanair, l’altre vol que commocionà Mallorca
A l’accident de Barajas, el 20 d’agost de 2008, hi moriren tres pilots de l’illa
PalmaEl proper dia 20 d’agost es compliran sis anys d’un dels majors accidents aeris registrats a Espanya. El vol JK5022 de la desapareguda companyia Spanair s’estavellava a l’aeroport de Barajas quan maniobrava per enlairar-se i cobrir el trajecte des de Madrid fins a Gran Canària. A l’accident, hi moriren 154 persones i els dos pilots, Antonio García Luna i Francisco Javier Mulet, que eren mallorquins. Un tercer pilot que viatjava en trànsit -no tenia funcions dins a l’aeronau- i va perdre-hi la vida, José Fernández Vázquez, també residia a l’illa.
La vinculació dels tres pilots amb Mallorca provocà una commoció encara més forta pel tràgic accident del vol JK5022 d’Spanair. El comandant Antonio García Luna, que dirigia l’aparell accidentat, tenia 38 anys i era natural de Madrid. Va arribar a Mallorca a principis dels 90 incorporat al Servei Aeri de Rescat (SAR) de l’Exèrcit, on va estar durant uns deu anys, fins que va començar a treballar com a pilot de vols comercials. Vivia a la zona de l’Arenal amb la seva família.
El copilot de l’avió, Francisco Javier Mulet Pujol, havia nascut a Palma i tenia 32 anys. Els seus pares són els propietaris de l’emblemàtic establiment La Pajarita, a Ciutat. En el moment de la seva mort, vivia a Barcelona, encara que la seva professió li permetia visitar Mallorca amb molta freqüència. Tant ell com el pilot García Luna acumulaven milers d’hores de vol en aparells com el sinistrat. En concret, el comandant disposava d’una experiència de 8.476 hores de vol, mentre que la del copilot era de 1.276.
Pel que fa al tercer pilot sinistrat i que viatjava en trànsit a l’avió estavellat a Barajas, José Fernández Vázquez, residia a Sant Marçal, al municipi de Marratxí. Feia 15 anys que treballava per a la companyia Spanair i el dia de l’accident viatjava a Gran Canària per posar-se als comandaments d’un altre avió.
La companyia, també d’aquí
La vinculació del JK5022 amb Mallorca no acabava aquí perquè, a més del patiment dels familiars i amics per la mort d’aquests tres pilots, s’afegia que la companyia Spanair tenia la seu a l’aeroport de Son Sant Joan des de la seva fundació, l’any 1986. Molts dels treballadors coneixien tots els membres de la tripulació i víctimes de l’accident.
Fundada pels empresaris Gonzalo Pascual i Gerardo Díaz Ferrán juntament amb la companyia Scandinava SAS, en el moment de l’accident Spanair travessava problemes econòmics. Deixà la seu a Palma el 2009, adquirida per un consorci publicoprivat a l’aeroport de Barcelona, però desaparegué finalment el gener 2012.