Menorca
Societat 02/03/2024

La gratuïtat del bus no lleva cotxes a Menorca

El trànsit creix a la carretera general malgrat l’auge del transport públic, que ha multiplicat els usuaris en un any

David Marquès
3 min
Un autobús de transport públic en direcció a Maó.

PalmaNi el transport públic, gratuït des de setembre de 2022, aconsegueix reduir el trànsit a Menorca. Tot i que la gratuïtat ha disparat els usuaris de bus, a la carretera general continua havent-hi més vehicles que en aquell moment. Els trams de Ciutadella i es Mercadal, al centre de l’illa, registraren el 2023 una mitjana d’entre 13.500 i 14.000 cotxes diaris, 400 més que el 2022 i més de 1.000 més en comparació amb les dades de 2019, abans de la pandèmia. Especialment rellevants van ser les puntes de la temporada turística, amb 24.300 vehicles cada dia al mes d’agost, cosa que agreujà encara més la saturació que ja pateix Menorca al llarg de l’estiu. Només l’estació situada al quilòmetre 2,9, a la sortida de Maó, va marcar uns 100 cotxes menys.

Tot i no restar moviments en cotxe, la pujada de l’ús del bus ha estat imparable, especialment a la línia troncal que va d’una punta a l’altra de l’illa i en les línies urbanes de Ciutadella i, sobretot, Maó, que han incrementat el passatge un 130% i un 167%, respectivament, en comparació amb el 2022. El bus que travessa el centre de Maó i enllaça amb l’hospital i el port ha sumat 166.185 usuaris, 104.121 més, gairebé el triple. Per la seva banda, el de Ciutadella també quasi triplica el seu volum de passatge en passar de 25.918 usuaris a 59.808.

La gerent de l’empresa concessionària, Catín Torres, explica que l’augment és generalitzat al llarg de tot el dia a Maó, mentre que a Ciutadella és més evident a l’entrada i sortida dels instituts, on s’ha de reforçar el servei amb un segon vehicle. També les línies entre Ciutadella i les principals urbanitzacions del municipi han experimentat importants increments, que la responsable d’Autocars Torres atribueix “a molts treballadors de temporada, que abans compartien cotxe per pujar a l’hotel o el restaurant on fan feina i que, en tenir el bus gratis, ja l’utilitzen regularment per desplaçar-se”.

Actualment, el Consell té actives 17 línies interurbanes i n’ha avançades dues, la de Ciutadella a Cala en Blanes i la que uneix es Mercadal amb les seves urbanitzacions del nord, per tal de faclitar l’accés dels turistes de l’Imserso als hotels on s’allotgen. El creixement sostingut del nombre d’usuaris podria ser encara major si el Consell hagués pogut posar ja en marxa les noves línies de bus que té pendents des de fa cinc anys, precisament el temps que ha hagut de prorrogar les concessions, ja caducades.

No hi haurà noves línies de bus fins al 2026

El nou govern del Consell s’ha trobat els plecs per fer i els està intentant enllestir ara amb l’ajut dels ens públics de la Conselleria de Mobilitat del Govern, a qui ha sol·licitat col·laboració. La idea, diu el conseller Juan Manuel Delgado, és poder arribar a temps perquè, almenys, es puguin implantar noves línies a partir de 2026.

Entre aquestes rutes pendents n’hi ha una de molt reivindicada, la que ha de permetre connectar Ciutadella (el municipi amb més habitants i més places turístiques de l’illa) directament amb l’aeroport, sense haver de baixar a l’andana de l’estació de Maó. Una línia que estalviaria molts desplaçaments que ara es fan en cotxe i que diverses agències de viatges han arribat a oferir en el passat als seus clients a causa de les mancances de l’oferta de transport públic.

La posada a punt i modernització del servei de bus en la qual s’està treballant inclou també la implantació dels mecanismes tecnològics necessaris perquè els passatgers puguin pagar els seus bitllets amb targeta de crèdit. Actualment no ho poden fer i, en cas que no siguin abonats, tan sols poden pujar al bus si paguen en metàl·lic. És una altra ‘anomalia’ que el conseller Delgado s’ha compromès a subsanar.

stats