Societat 01/12/2023

El Govern vol avançar la descarbonització de les Balears a 2030

Les illes han estat seleccionades per la Unió Europea en un projecte per accelerar la independència energètica

2 min
Emissions de fum d'un cotxe

PalmaHi ha 30 illes a Europa que tindran el suport de la Unió Europea en l'objectiu d'assolir la independència energètica completa l'any 2030 i les Balears en formen part. Així ho ha anunciat la Comissió Europea en el marc de la COP28. En el cas d'Espanya, a més de les Balears també s'han seleccionat l'illa de la Graciosa i la de la Palma de l'arxipèlag canari.

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, Alejandro Sáenz de San Pedro, ha manifestat la seva satisfacció pel fet que les Balears hagin estat seleccionades d'entre més de 2.000 illes i ha explicat que el projecte reconegut per a les Balears "suposarà un impuls decidit a les polítiques de descarbonització d'aquest executiu".

Per la seva banda, el director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, Diego Viu, ha explicat que "estam disposats a avançar més enllà dels que ens marca la normativa" en l'objectiu d'acostar al 2030 l'objectiu d'arribar a les emissions zero al 2050.

Un projecte d'assessorament

El projecte de les Balears suposa que Europa posarà a la seva disposició consultors i especialistes en la matèria per assessorar en les mesures que s'hagin d'implantar en el procés de transició cap a una energia neta. A més, també intermediaran entre les institucions europees per fer possible aquest procés al més aviat possible.

Viu ha destacat que un dels aspectes més valorats per acollir el projecte de les Balears és el fet que s'ha elaborat amb la implicació de consells, el Ministeri, les empreses generadores d'energia, els distribuïdors i transportistes, a més de lclúster d'empreses i la universitat. "Entenem que hem de generar el debat suficient per avaluar de manera sincera i realista fins on podem avançar".

El primer que es farà serà un estudi de les barreres que poden dificultar l'avenç de la transició energètica fins a 2030, per després definir els incentius necessaris i el desenvolupament de noves tecnologies que poden tenir més impacte.

Un objectiu difícil

Tenint en compte les emissions procedents del transport terrestre i aeri, les dificultats per deixar de consumir combustibles fòssils i la diversitat de situacions a cada illa, la proposta d'assolir la carbonització zero a 2030 sembla difícil: "Ho hem d'analitzar i definir el camí per avançar al màxim possible", ha admès el director general.

D'entrada, la primera barrera serà la reguladora, segons ha explicat Viu, ja que s'haurà de modificar molta normativa. També ha admès que s'hauran de facilitar tramitacions més àgils dels parcs fotovoltaics a terreny rústic "de manera assenyada i ordenada" i treballar perquè les línies aèries adoptin mesures per reduir emissions, de la mateixa manera que s'haurà d'estudiar si es pot avançar la limitació de cotxes de benzina, prevista per al 2035: "Haurem de mirar si és factible i si no envaïm competències europees".

stats