ALIMENTACIÓ

El relleu generacional desmembra l’imperi de Nutrexpa en dues empreses

Les famílies fundadores de Cola Cao, els Ferrero i els Ventura, es repartiran el negoci del cacau i les galetes

Elena Freixa
20/06/2014
4 min

BarcelonaL’entrada de la tercera generació de les famílies Ventura i Ferrero al capdavant del grup alimentari català Nutrexpa s’ha saldat amb una decisió salomònica que, a la pràctica, representa la dissolució d’aquest gegant alimentari, que ara s’escindirà en dues empreses, una per a cada nissaga d’accionistes. Els Ferrero es queden la propietat del negoci de cacau i, per tant, mantindran les grans joies del grup, com Cola Cao i Nocilla, mentre que els Ventura passen a ser els amos de l’empresa que aglutinarà el vast negoci de les galetes (amb marques com Cuétara i Artiach) i també la mel de Granja San Franciso i els patés La Piara, entre d’altres.

Les noves empreses començaran a funcionar per separat a partir de l’1 de gener del 2015, va informar ahir Nutrexpa, que no va concretar el pes que té cadascuna d’aquestes activitats en la facturació global del grup, que l’any passat va arribar als 569 milions d’euros. A primera vista, el negoci del cacau que controlaran els Ferrero és “el més bo i el que pot resultar apetitós fins i tot per a alguna gran multinacional”, segons va opinar ahir Jaume Llopis, professor de Iese i expert en el sector alimentari, en declaracions a l’ARA.

Llopis va afegir que l’escissió és una opció força estesa quan les empreses familiars arriben a un determinat punt de maduresa. Menys del 50% de les empreses familiars arriben a la segona generació i fins al 80% moren abans de la tercera, segons un estudi recent de KPMG. Les dues famílies fundadores reconeixen que la decisió facilita l’encaix de tots els membres que ara havien de fer-se un forat al consell d’administració.

La divisió arriba en un moment de creixement de les vendes i l’empresa va voler allunyar suspicàcies sobre una possible venda d’algun negoci. En un comunicat, van subratllar la “vocació de continuïtat per separat com a empreses familiars”. En els últims quatre anys, la facturació del grup ha augmentat en més d’un 50%.

En el creixement hi han tingut molt a veure les grans adquisicions dels últims anys, com l’entrada en el segment de les galetes fa cinc anys amb la compra de galetes Cuétara al grup SOS el 2008 i l’adquisició d’Artiach a Panrico fa dos anys. Tot plegat va erigir Nutrexpa com el líder del segment de la galeta a la península Ibérica amb una quota de mercat superior al 20% el 2012.

La plantilla no perilla

La nova condició no es traduirà en una retallada de plantilla, segons Nutrexpa, que té 1.800 empleats i una important presència a Catalunya, on té la seu i els orígens. “L’operació no implicarà per si mateixa un redimensionament de l’equip humà, que s’incorporarà a un o altre grup empresarial”, deia el comunicat de la companyia.

La futura empresa de cacau que es quedaran els Ferrero inclou la fàbrica de Cola Cao de Parets del Vallès, la de Nocilla a Montmeló i una tercera planta a la Xina, un país on va començar a exportar ja als anys 80. A més del cacau més famós a Espanya i la Nocilla (comprada a Unilever el 2002), Okey, Paladín i Mesura.

La companyia que pilotaran els Ventura inclourà galetes i altres productes importants del catàleg de Nutrexpa. Entre les marques que passen a mans d’aquesta segona companyia hi ha Cuétara i Artiach, que inclou productes de renom com Marbú Dorada, Chiquilín i Filipinos. Els patés La Piara, la mel Granja San Francisco, els pastissets Phoskitos i els caldos Aneto també passaran a aquesta empresa. Els Ventura es quedaran sis fàbriques a Espanya, entre les quals hi ha la de La Piara a Manlleu i la de Phoskitos a Riudarenes.

Els directors generals de les noves empreses surten de la mateixa Nutrexpa: Ricard Anmella a la societat que es queda els cacaus i Fabrice Ducceschi a la de galetes.

Els creadors del cacau amb banda sonora

José Ignacio Ferrero Cabanach i José María Ventura Mallofré van fundar Nutrexpa el 1940, en plena postguerra i racionament en una petita seu al barri de Gràcia de Barcelona. Fabricaven pastilles de sopa bullabessa, flams i llevat. La fama la van trobar per primer cop amb la mel Granja San Francisco, creada el 1942. L’èxit rotund, però, va arribar amb el llançament del Cola Cao, un producte que a ritme de jingle radiofònic i d’aquella cançó del negrito va ser un producte gairebé omnipresent a milions de llars de tot Espanya.

Tots dos productes, la mel i el Cola Cao, són també els que tenen més entrada a l’estranger. L’aposta per la presència internacional va arribar molt d’hora a l’empresa, que als anys setenta ja exportava. El 1981 va implantar-se a Xile, el 1984 a Portugal i només cinc anys després va ser una de les primeres empreses espanyoles a trepitjar la Xina, on té una fàbrica del cacau en pols, que allà comercialitza fins i tot amb aromes com la maduixa i el plàtan.

Nutrexpa ha estat un dels vaixells insígnia de la gran empresa familiar catalana i com a tal l’han caracteritzat la gestió silenciosa i discreta de cara als mitjans, deixant tot el protagonisme als seus productes. El ventall no ha parat de créixer, amb adquisicions sonades com la compra de La Piara el 1988 o, en l’última dècada, la incorporació de Nocilla, Cuétara i Artiach.

stats