Transport
Societat 20/12/2022

Front comú entre transportistes de les Balears i les Canàries per a la regulació de l'ús del tacògraf

Totes les organitzacions assistents a la reunió han coincidit en la necessitat d'establir una normativa diferenciada

ARA Balears
3 min
Camions de mercaderies al port de Palma.

PalmaRepresentants de les principals federacions i associacions de transportistes de les Illes Balears i les Canàries s'han reunit per acordar un front comú per tal d'exigir una regulació diferenciada per a l'ús del tacògraf a les illes. El Reial decret aprovat pel govern espanyol el mes de setembre passat no va incloure l'excepció a l'ús del tacògraf a les illes que la reglamentació europea permet. Desatenia, així, la petició del sector del transport, que ara demanarà la complicitat dels governs autonòmics per promoure'n la modificació.

Cal recordar que, en el desenvolupament del nou Reglament europeu sobre temps de conducció i descans inclòs en el Paquet de Mobilitat aprovat per la Unió Europea al juliol del 2020, el mes de setembre passat el govern espanyol va aprovar el Reial decret 729/2022 d'actualització de les activitats de transport per carretera exceptuades de la utilització de l'aparell tacògraf, que va introduir noves excepcions a l'hora d'usar-lo per a diferents sectors d'activitat o en nous àmbits geogràfics on es realitzi el transport, en concret a les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla.

No obstant això, malgrat que la normativa europea aprovada el 2020 permetia que s'eximís de l'ús del tacògraf els transports que transcorrin per illes la superfície de les quals no superi els 2.300 quilòmetres quadrats (fet que, a la pràctica, eximiria de l'obligació d'ús totes les illes espanyoles a excepció de Mallorca), els transportistes lamenten que el Decret aprovat no va recollir tal previsió i va optar per mantenir la regulació anterior d'exceptuar només territoris que no superin els 250 quilòmetres de superfície; això és, només una desena part del que preveu la normativa europea, la qual cosa a la pràctica en deixa únicament exclosa l'illa de Formentera.

Davant aquesta negativa, les federacions i associacions de transportistes de tots dos arxipèlags han decidit passar a l'acció per revertir aquesta situació, que consideren "injusta", ja que no té en compte la singularitat dels transports realitzats a les illes. Aquest dilluns, 19 de desembre, varen dur a terme una primera reunió conjunta, promoguda per Fenadismer, en la qual varen participar la Federació d'Empresaris de Transports de Canàries (FET), l'Associació de Transportistes de Canàries (Astracan), l'Associació de Transportistes d'Eivissa (PIMEEF) i l'Associació d'Empreses de Transport de Menorca (Atrame).

Totes les organitzacions assistents a la reunió varen coincidir en la necessitat d'establir una regulació diferenciada per a l'ús del tacògraf a les illes, perquè entenen que exigir-lo com a la resta dels transports realitzats a la Península resulta "d'impossible compliment i motiva la imposició injustificada de sancions als transportistes insulars".

Per tot això, han acordat fer un front comú per plantejar als respectius governs una proposta consensuada a fi d'exigir una regulació diferenciada de l'ús del tacògraf en els seus territoris, perquè alhora sigui traslladada al govern espanyol per tal que la tramiti i l'aprovi legalment.

Rebaixar l'edat mínima de conducció i mantenir el descompte de 20 cèntims

A banda de l'acord entre les federacions, la Federació Empresarial Balear de Transports (FEBT) també ha reivindicat que la deducció de 20 cèntims en el combustible per al transport discrecional es mantingui, encara que també ho demanen per a la resta de la població. Un altre dels aspectes en els quals ha incidit el president de la FEBT, Rafael Roig, és l'eliminació de l'ús del tacògraf a Menorca i Eivissa.

Davant la manca de personal en aquest sector, la FEBT ha assegurat que treballen per aconseguir que es rebaixi l'edat de conducció per formar nous conductors, que el Govern habiliti subvencions per a la formació a fi de compensar-ne "l'alt cost" i que les persones amb el permís B de conduir puguin dur furgonetes de fins a 16 places. Roig també ha agraït a l'Executiu balear les ajudes per desballestar els autocars vells i adquirir vehicles nous, cosa que ha permès rejovenir "l'edat mitjana de la flota balear".

stats