Trànsit

"El meu fill va caure al buit. Amb la protecció adequada l'accident no hauria passat"

El David va morir l'any 2021 a la C-59 quan el seu vehicle va sortir volant per un barranc de nou metres que no tenia tanques de protecció

El revolt on es va produir l'accident del David
17/06/2025
4 min

Barberà del VallèsDivendres. 19 de novembre del 2021. Quarts de deu de la nit. Un Peugeot 206 surt de la via en un revolt tancat i cau per un desnivell de nou metres. Dos dies després, la policia localitza el cotxe, bolcat a l'inrevés i amb el cadàver a l'interior d'un noi de 21 anys, David Pérez Sempere. Quan la família denuncia la desaparició del jove, la policia es dirigeix directament al lloc on el turisme va desaparèixer, el punt quilomètric 23,1 de la C-59, a prop de Sant Feliu de Codines, al Vallès. Sabien perfectament on podia haver tingut l'accident.

"El meu fill va caure al buit. Amb la protecció adequada l'accident no hauria passat", lamenta Ester Sempere, la mare del David. És conscient que probablement l'accident no es podia evitar, però està segura que si l'administració hagués posat les mesures adequades en aquell tram de carretera, especialment una tanca, el "desenllaç hauria estat un altre".

De fet, poques setmanes després del sinistre, les tanques es van instal·lar: una doble protecció per evitar que els vehicles surtin de la via. També s'hi van col·locar reflectors i senyals verticals per alertar del perill. "Tenen la capacitat per actuar amb rapidesa i no ho van fer fins que va passar la desgràcia", lamenta l'advocat que porta el cas, Ángel Aso. Per a l'Ester, aquesta ràpida actuació en l'adequació del revolt per part de la Generalitat va ser un "reconeixement" que "hi havia coses que no s'havien fet bé".

Imatge del revolt abans de l'accident.

En les diligències dels Mossos d'Esquadra s'assenyala com a causa principal de l'accident una "errada" del conductor, probablement per una "distracció". Segons la hipòtesi policial, el David "va adoptar una falsa percepció del traçat de la via", va creure que el revolt era menys tancat i quan va intentar maniobrar no hi va ser a temps. Quan es va analitzar el terreny es va comprovar que no hi havia cap marca de neumàtics que demostrés un intent de maniobra brusc. El cotxe va sortir en línia recta i, després de tocar uns rocs que hi ha al voral de la calçada, va sortir precipitat pel barranc. El vehicle va quedar ocult entre la vegetació i ningú el va veure.

Els Mossos indiquen altres motius indirectes de l'accident: falta de lluminositat, "manca d'ajustament de la velocitat a les circumstàncies de la via", absència de senyalització i poca expertesa del conductor, donada la seva edat. El cotxe, però, anava amb tercera quan va tenir l'accident i el David treballava a mitja jornada fent de repartidor, amb el mateix Peugeot 206. La policia catalana també va posar de manifest que un senyal vertical de revolt perillós "hauria alertat" el noi que entrava en un tram de "via perillós".

Un revolt conegut

Segons dades del Servei Català de Trànsit, en els últims 12 anys hi ha hagut 26 accidents en aquest punt quilomètric de la C-59, dos amb víctimes greus i un de mortal, el del David. És un dels punts negres de la xarxa viària catalana, un tram de concentració d'accidents, tot i que no dels més "significatius", segons Trànsit. En l'informe dels Mossos, es parla d'una carretera amb "trams sinuosos" i "revolts tancats" on "no existeix cap element de contenció eficaç". En aquest punt on s'han produït "diversos accidents per sortida de via" s'hi van trobar "peces de diversos vehicles escampades" –diu l'atestat policial– coincidint amb "el centre del revolt". És a dir, uns metres més enllà d'on el cotxe va sortir del traçat. El despatx Aso Corporate, que porta el cas, calcula que són peces d'una desena de vehicles diferents. Per això, segons detalla l'informe policial, quan la família va denunciar la desaparició del David, els cossos policials "es van dirigir en un primer terme a aquest punt", ja que és conegut "pels accidents que hi han ocorregut".

Restes de vehicles al final del barranc de la C-59.

Durant aquests tres anys, l'Ester s'ha convertit en la veu del seu fill per poder "fer justícia" i que no es torni a repetir una situació similar. "La seva vida ha de servir perquè no passi més", repeteix acompanyada de les seves dues germanes, i posa èmfasi en la falta de "manteniment" de moltes carreteres secundàries catalanes. La família aplaudeix les campanyes de Trànsit per alertar dels perills de l'alcohol o les distraccions per culpa del mòbil al volant, però considera que en el cas del seu fill hi va haver una negligència de l'administració que també ha de comptabilitzar-se a l'hora de fer les estadístiques sobre sinistralitat.

La família assumeix que l'accident, encara que hi hagués hagut una correcta senyalització, potser era inevitable, però amb les tanques oportunament instal·lades a l'inici del revolt, el David no hauria "volat directament" al buit. Sobretot, perquè feia anys que aquell tram s'havia identificat com a punt negre i, tot just després del sinistre, es van col·locar els elements de seguretat. El departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha evitat donar informació detallada sobre les actuacions que s'han dut a terme en aquest tram concret i s'ha limitat a especificar que durant els últims anys s'han fet "les actuacions de conservació i millora en el marc dels contractes de manteniment de què disposa".

L'endemà de l'accident, la família havia de celebrar plegada l'aniversari del David. Aquella mateixa setmana havia fet 21 anys. Però es van passar tot aquell dissabte pendents de si apareixia, fins que, finalment, després de les 24 hores de rigor que aconsellen els cossos policials, van posar la denúncia. Des d'aquell dia, han batallat per exigir responsabilitats, tant pel mal estat de la via com per la falta de mesures de seguretat, i han iniciat un procediment judicial contra la Generalitat i l'asseguradora Zurich. Reclamen una indemnització que aniria a una entitat sense ànim de lucre i estan pendents de la data del judici. La Generalitat, en canvi, considera que la responsabilitat va ser exclusiva del conductor, i això fa més grossa la ferida de l'Ester. "Em falta un reconeixement que hi va haver una cosa que no es va fer bé. No he rebut cap missatge de suport, ni tan sols un «Em sap greu»", lamenta la mare.

stats