Societat 14/09/2020

Més d'un centenar de xòfers de l'EMT es manifesten a Cort el primer dia de vaga indefinida

El 100% dels conductors, menys els que fan serveis mínims, secunden la protesta, segons el comitè

Kike Oñate
3 min
Els xòfers concentrats a la plaça de Cort de Palma aquest dilluns.

PalmaMés d'un centenar de xòfers de l'Empresa Municipal de Transports (EMT) de Palma s'han manifestat aquest dilluns a la plaça de Cort en la primera jornada de vaga indefinida de conductors. El portaveu del comitè de vaga, Andrés Rodríguez, ha reclamat que l'empresa continuï sent pública perquè, en opinió seva, "a poc a poc l'estan desfent, eliminant línies". També ha dit que fan vaga perquè es recuperin les línies que hi havia abans de l'estat d'alarma i que s'instal·lin banys a cada final de línia per als conductors.

Rodríguez ha advertit que la vaga continuarà en marxa fins que l'Ajuntament de Palma no presenti propostes "realistes" i, de fet, aquest dilluns els sindicats es reuneixen amb el regidor de Mobilitat, Francesc Dalmau. El 100% dels treballadors, menys els que han de cobrir el 30% de serveis mínims, han secundat la vaga, segons el portaveu, que ha demanat perdó a tots aquells que s'hagin vist perjudicats. "Les vagues es fan si existeix un context com l'actual, no tindria sentit fer-ho en ple estiu", ha dit Rodríguez, que ha assegurat que moltes associacions de veïns els donen suport.

Usuaris afectats pels temps d'espera

Molts dels autobusos de l'EMT circulen plens de gent el migdia del primer dia de vaga indefinida. Ana González, una usuària que espera el bus davant de l'hotel Gran, diu que a les 9.30 h del matí ha perdut 40 minuts i que sumats als que porta asseguda a l'aturada en total haurà perdut més d'una hora, que se suma al temps que dura el trajecte. "Els busos van plens i vas aferrada amb la resta", lamenta, i afegeix que molts dels usuaris duen la mascareta mal posada. "És necessari que les dues parts s'asseguin i amb coherència arribin a un acord", reclama González. Ana Marcos, que també espera la línia 3 a la mateixa aturada, diu que al matí ha estat una hora esperant que arribàs el bus.

La vaga ha incrementat el temps d'espera a les aturades més de mitja hora, segons usuaris consultats.

A la plaça d'Espanya Pep Fuster (nom fictici perquè s'estima més no dir el seu real) defensa les reivindicacions dels xòfers i creu que si l'Ajuntament no comença a negociar "hi haurà un bon trull". Considera necessari que torni a haver-hi les mateixes línies que abans de l'estat d'alarma i que els conductors puguin disposar d'un bany.

Juan Luis Hernández desconeix les reivindicacions dels xòfers de l'EMT i diu que com que aquesta setmana no fa feina no es veurà gaire afectat per la vaga. En canvi, si la setmana que ve continua havent-n'hi sí que "tindré problemes per anar a treballar perquè vaig fins a Santa Ponça".

Setmana d'aturades convulsa

El comitè de vaga va fer tres aturades entre les 8 i les 10 h i les 18 i les 20 h dels dies 7, 9 i 11 de setembre. Durant cada jornada quasi tots els xòfers de l'EMT –menys els que feien serveis mínims– han secundat les aturades, segons el comitè, mentre que la direcció de l'empresa n'ha rebaixat una mica la participació.

El comitè de vaga va denunciar dijous al jutjat d'Instrucció número 2 de Palma que la direcció de l'empresa no els va deixar entrar a les cotxeres per informar els conductors de les aturades. També volien comprovar si els autobusos duien el cartell de "servei mínim" perquè una vegada estiguessin fora de les instal·lacions no es podria comprovar. Divendres el comitè va tornar a denunciar el mateix fet.

Respecte d'això, la direcció de l'empresa va explicar que els membres del comitè volien segellar els cartells de servei mínim perquè els busos sortissin més tard de les cotxeres. Les mateixes fonts varen dir que varen acordar amb els sindicats que si hi havia alguna incidència amb els cartells en el moment que els busos havien de partir, l'empresa segellaria els cartells perquè poguessin sortir.

stats