La irrupció de la IA generativa

Educació aposta per fer entrar la IA a les aules

El departament crea una guia que ha d'ajudar els docents a repensar l'avaluació davant la irrupció d'aquesta tecnologia

3 min
Un docent fent servir ChatGPT

BarcelonaEl que fa poc més d'un any va entrar a les escoles i els instituts com una amenaça al model educatiu tradicional, a poc a poc s'ha anat convertint en una oportunitat. Un cop superat l'ensurt inicial de la irrupció de la intel·ligència artificial (IA) a les aules –sobretot per part dels alumnes i de la mà del ChatGPT–, aquest dimarts Educació ha assentat les bases per orientar els docents en com aprofitar el potencial d'aquesta tecnologia en el món educatiu.

Aquest dimarts el departament liderat per Anna Simó ha presentat un document amb orientacions i recomanacions per fer servir eines d'intel·ligència artificial als centres educatius. Tot i que al mateix document s'assegura que "es planteja amb la voluntat de donar orientacions sense establir veritats absolutes ni indicacions que calgui seguir obligatòriament", alguns dels seus punts sí que evidencien una aposta clara per adoptar aquesta tecnologia, així com un toc d'alerta perquè els docents comencin a adaptar-s'hi. La guia l'ha creat un nou grup de treball sobre intel·ligència artificial en educació que ha creat el mateix departament i el document inclou eines i exemples de com molts docents catalans ja estan fent servir aquesta tecnologia a les aules, a més de diverses recomanacions per aplicar-la amb seguretat.

Incorporació crítica

Al document de 25 pàgines es deixa clar que "els docents han de poder conèixer aquesta tecnologia i reflexionar sobre la seva aplicació educativa". En aquest sentit, s'insisteix que els alumnes ja l'estan fent servir i que, per tant, se'ls ha d'acompanyar "perquè ho facin de manera conscient". També és necessari que mestres i professors tinguin en compte "la utilitat de la IA per al procés d’aprenentatge".

La guia, a part d'explicar des de zero en què consisteix la IA de manera planera i amb conceptes bàsics, també exposa els riscos que pot suposar. Per exemple, s'exposa que cal que els alumnes siguin conscients que, tot i que moltes eines que fan servir IA són gratuïtes, el seu ús té un preu, ja que s'alimenta de les dades que li proporciona l'usuari.

Repensar les activitats

Tenint en compte que és una evidència que els alumnes ja fan servir eines com ChatGPT, la guia fa una crida perquè els docents "repensin les activitats d’aprenentatge i l’avaluació, per evitar proposar tasques que fàcilment es poden resoldre amb aplicacions d’IA". Més enllà d'evitar plagis, el document encoratja els professors a aprofitar el que la IA pot oferir (sempre tenint en compte que els menors de 13 anys no la poden fer servir i els menors de 18 necessiten autorització dels pares).

En aquest sentit, els experts proposen fer servir eines d'IA generativa com generadors de textos i imatges, correctors, transcriptors o aplicacions de realitat virtual per oferir una millor personalització de l'aprenentatge. Amb tot, també es fa un advertiment clar: l'ús d'aquesta tecnologia ha de respondre als objectius d'aprenentatge i no al revés. "Primer cal determinar què ha d’aprendre l’alumnat i després decidir si la tecnologia hi ajuda", s'assegura al document, que també adverteix que hi pot haver casos en què "la tecnologia no tingui cap efecte, cas en què serà millor no introduir-la".

A Tarragona ja hi ha una desena de centres que han començat a implantar la IA a les seves aules de la mà d'experts de la Universitat Rovira Virgili. Un d'ells és l'Institut Cal·lípolis de formació professional, on aquest setembre una vuitantena de docents van començar a formar-se per utilitzar-la a l'aula. La seva coordinadora pedagògica, Carme Prades, explica a l'ARA que aquest curs estan fent servir IA als cicles sanitaris i als d'imatge personal. "Com que per motius de confidencialitat no podem accedir a historials clínics de pacients reals, fem servir eines d'intel·ligència artificial perquè en creïn de nous, i fins i tot radiografies que podrien ser reals, per tal que els alumnes puguin practicar", explica. També fan servir generadors d'imatge perquè elaborin "idees de monstres" que els alumnes de caracterització han de recrear amb pròtesis.

Útil per als professors fora de l'aula

Més enllà del que passa a l'aula, el document presentat per Simó també aborda com la IA pot ser clau per fer previsions de com serà l'evolució d'un alumne. Expliquen que a partir de les dades acadèmiques dels estudiants i fent servir aplicacions d'aprenentatge automàtic es poden fer previsions per "facilitar la detecció precoç i que l’administració o els centres preguin les millors decisions" cas per cas. A més, també es poden fer servir sistemes d’IA perquè analitzi les dades que el sistema educatiu té dels docents i serveixi de base per poder dissenyar plans de formació de centre més acurats.

stats