Societat 08/09/2020

La crisi sanitària duplica les cridades al Telèfon de l'Esperança respecte de l'any passat

Passen de 576 entre gener i juliol de 2019 a 1.058 durant el mateix període d'enguany, i en 24 casos es va demanar ajuda sobre temàtica suïcida

K. O.
2 min
Una voluntària del Telèfon de l'Esperança atén una telefonada

PalmaLes cridades al Telèfon de l'Esperança de les Balears pràcticament s'han duplicat durant la primera meitat d'enguany respecte del mateix període del 2019, ja que han passat de 576 a 1.058, segons ha explicat aquest dimarts el portaveu de l'entitat, Lino Salas. Del total de telefonades registrades els primers sis mesos de 2020, 24 ho varen ser per demanar ajuda sobre temàtica suïcida. El confinament i la crisi sanitària per coronavirus han suposat un element d'estrès que ha afavorit l'increment de cridades, segons Salas.

Malgrat l'augment, les consultes telefòniques no han estat lligades amb temàtica suïcida perquè el confinament va suposar un "factor de protecció" i de suport familiar, d'acord amb el portaveu de l'entitat. Un 57,7% de les telefonades les varen fer dones, que solen intentar suïcidar-se més vegades que els homes, segons Salas. El portaveu, però, ha apuntat que els homes tenen una conducta suïcida més letal perquè quan ho diuen ho fan.

El 45% dels qui varen telefonar tenien entre 30 i 45 anys, i el 34%, entre 46 i 64. Els joves d'entre 18 i 29 anys representen el 12% de les cridades registrades enguany i l'any passat, i els que tenen més de 65 anys, el 6%. El 3% restant correspon als adolescents.

Salas ha destacat l'augment de les intervencions preventives entre les persones que telefonen i que tenen factors associats al risc suïcida com ara crisis depressives i trastorns mentals greus. Només durant la primera meitat de 2020 es varen atendre 127 persones, mentre que l'any passat en varen ser 154.

La durada mitjana de les cridades per temàtica suïcida és de 28,6 minuts i, segons Salas, això és molt positiu, perquè vol dir que la persona que demana ajuda pot expressar les seves emocions i ser escoltada. En canvi, la mitjana de temps d'atenció per altres problemes és de 14 minuts.

stats