Societat 31/01/2023

Els directors d'escola rebutgen el decret d'inclusió que planteja la Conselleria

Han presentat una esmena a la totalitat a l'esborrany i critiquen que Educació no ha tingut en compte les aportacions dels professionals

2 min
Una aula de Primària.

PalmaEl decret d'inclusió que vol tirar endavant la Conselleria d'Educació ha topat amb l'oposició de les escoles. La Federació de Directors i Directores d'Educació Infantil i Primària de les Illes Balears ha presentat una esmena a la totalitat a l'esborrany que el departament de Martí March va presentar al Consell Escolar. "Per descomptat que volem un decret, i fa anys que el demanam, però han obviat una part importantíssima, que són les aportacions dels professionals", critica la directora de la federació, Joana Maria Mas, que apunta que el text ha rebut més de 300 esmenes per part dels diferents col·lectius de la comunitat educativa, "i la majoria no s'han tingut en compte".

Segons Mas, l'esborrany "és molt teòric, una declaració de principis", però no inclou una memòria econòmica ni un compromís de dotació de recursos per fer poder avançar en una educació més inclusiva. Remarca que la inclusió recau sobretot en les escoles i que "existeix fa molts anys, i no gràcies a l'Administració, sinó als centres". "En cap punt posa quin paper tindrà la Conselleria", afegeix la presidenta de la federació.

Els directors i directores d'escoles alerten que actualment ja hi ha una manca de professionals per poder atendre adequadament la diversitat i temen que si el decret es tira endavant aquesta situació es cronifiqui o s'agreugi encara més. "Queda molt bé dir que apostam per l'educació universal inclusiva, però després els recursos que necessites els has de suplicar i no sempre arriben", diu Mas. En aquest sentit, apunta que l'entrada en vigor d'aquest decret suposaria "canviar sistemes, espais i metodologies per donar una resposta individualitzada a qualsevol alumne, però amb els recursos que tenim no es poden fer miracles".

Així, les direccions de centres educatius d'Infantil i Primària, que és l'etapa en què més té incidència la normativa, demanen que el decret "toqui de peus a terra" i que abans de ser aprovat "es faci un bon estudi sobre la realitat que hi ha a les escoles i el perfil de l'alumnat a les Illes Balears". Cal recordar que el sindicat STEI també va presentar una esmena a la totalitat a l'esborrany, al·legant la manca d'un compromís de finançament i perquè consideren que "suposa una nova càrrega de tasques, tant pedagògiques com burocràtiques, per al professorat, que ja va prou saturat".

stats