Mobilitat
Societat 07/05/2024

El serial del carril Bus-VAO continua: la DGT i el Consell de Mallorca crearan un grup de treball per estudiar alternatives

La Direcció General de Trànsit no descarta eliminar aquesta via

3 min
Retencions a l'entrada de Palma a l'alçada del Bus-VAO

PalmaDesprés de gairebé un any de mandat, el president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, no ha pogut complir la promesa d'eliminar el carril Bus-VAO de l'autopista Llucmajor-Palma. Deixar sense funcionament aquesta via –una de les mesures estrella del PP durant la campanya– no depèn de la institució insular, sinó de l'Estat, i és la Direcció General de Trànsit (DGT) qui en regula l'aplicació. Després de mesos d'estira-i-arronses entre el Consell i la DGT, aquest dimarts s'han reunit el president de la institució insular, Llorenç Galmés, i el responsable de la DGT, Pere Navarro. Ara bé, la trobada ha acabat sense resultats concrets i només s'ha decidit crear un grup de treball format pel Consell i la DGT per "tenir evidències científiques i suports tècnics per prendre decisions", ha declarat Navarro.

Per la seva banda, Navarro ha destacat que uns dels objectius de l'organisme estatal, en consonància amb les polítiques europees, és augmentar l'ocupació dels vehicles perquè "moure 1.000 quilos per desplaçar una persona no es pot permetre". En segon lloc, ha recalcat que ambdós organismes tenen un "propòsit comú": que la connexió amb l'aeroport millori. Encara que, segons el director, la col·laboració és "total" si no s'arriba a un acord, es recorrerà al tribunal perquè ho solucioni. "Val més un mal pacte que un bon plet. Si es demostra tot el necessari, no estam tancats a res", ha insistit Navarro.

El director general de la DGT, Pere Navarro, i el president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, en el centre de la imatge.

El director de la DGT ha fet referència al problema de la mobilitat a les Balears i ha deixat clar que el carril Bus-VAO és només "una gota" pel que fa a les polítiques que s'apliquen a les carreteres. "Tant de bo fos tan fàcil llevar-lo o posar-lo", ha afegit. Per altra banda, ha mostrat preocupació per l'augment de la sinistralitat, encara que ha recalcat que "no passa només a les Balears, sinó també a tot Europa". En el mateix sentit, Navarro ha aprofitat per demanar als ciutadans "més atenció i prudència a les carreteres". De fet, la DGT implementarà un pla de xoc amb l'augment dels controls de drogues i la instal·lació de set nous radars a les Balears, quatre de fixos i tres de mòbils. Tres d'aquests es col·locaran a Eivissa, mentre que la resta es repartiran per l'illa de Mallorca.

Llorenç Galmés ha tornat a carregar contra el carril Bus-VAO, que ha qualificat de nyap –es va implantar com una prova pilot durant el mandat de Catalina Cladera. "Mallorca pateix un problema molt greu de mobilitat, provocat en gran part per aquesta via", ha lamentat. El president de la institució insular ha explicat que a la seva arribada al poder ja varen trobar als despatxos informes que asseguraven que aquesta via "havia fracassat". Galmés ha recalcat que la Federació Balear de Transport va manifestar públicament el seu desacord amb el manteniment d'aquesta via, com ho han fet "milers i milers de mallorquins".

Amb la finalitat de complir la promesa de Galmés, la institució insular va interposar un recurs contenciós administratiu al Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) per exigir que es llevàs el carril i en varen plantejar la retirada immediata com a mesura cautelar mentre es resolia la reclamació, encara que no es va aplicar. Per la seva banda, la DGT va proposar establir franges horàries. Pel que fa a aquesta proposta, el president ha afirmat que suposaria "més caos circulatori i més inseguretat a les carreteres". "Continuarem amb el recurs contenciós per esgotar les vies perquè el Bus-VAO passi a la història", ha sentenciat Galmés.

L'opinió del PSIB i MÉS

El portaveu de MÉS al Consell de Mallorca, Jaume Alzamora, ha manifestat satisfacció per la creació d'una comissió per poder fer feina i estudiar l'ús del carril. No obstant això, Alzamora ha lamentat que Llorenç Galmés mantingui el recurs contenciós i ha demanat que "deixi fer la feina a la DGT". En el mateix sentit, Almazora ha reclamat que es retiri el recurs en contra d'aquesta via perquè és una "mesura política i partidista que té el president damunt les promeses i mentides que diu". Per la seva banda, la portaveu del PSIB a la institució insular, Catalina Cladera, ha convidat Galmés a implantar "mesures apolítiques de mobilitat estables i valentes pactades amb tots els agents i que no canviïn cada vegada que es produeixi un canvi de legislatura o de color polític".

stats