Consell de Menorca

El Consell de Menorca acabarà el pont de Rafal Rubí i comunica a la Unesco que “és l’opció més segura”

Recrimina a l’esquerra que “hagi perdut vuit anys i molts doblers per oportunisme polític” i introdueix mesures correctores “amb criteris només tècnics” per millorar l’efecte del viaducte sobre el jaciment

Vilafranca presenta la reforma de la carretera al Consell Insular de Menorca
David Marquès
07/04/2025
3 min

PalmaEl Consell de Menorca acabarà el pont a mig construir a l’encreuament de la carretera general amb el jaciment de Rafal Rubí per ser “l’única solució” que garanteix una millora de la seguretat viària i de la preservació de les navetes funeràries incloses dins la declaració de Patrimoni Mundial. Així ho han anunciat aquest matí el president de la institució, Adolfo Vilafranca, i els consellers de Mobilitat, Juan Manuel Delgado, i Patrimoni, Joan Pons Torres, tot just després d’aprovar el projecte constructiu i els informes ambiental i d’impacte patrimonial requerits per Icomos. Tota la documentació ja ha estat enviada, a través del Ministeri de Cultura, a la Unesco per informar-la de com s’han resolt les “recomanacions” a les quals havia supeditat el reconeixement internacional a la Menorca Talaiòtica.

El govern insular, de fet, les tirarà endavant sense esperar resposta del màxim organisme patrimonial de Nacions Unides, ja que, assegura, la solució dissenyada per tal d’acabar l’enllaç a doble nivell “té més impactes positius que negatius” i és la millor de les quatre alternatives plantejades, dues de les quals per part de l’anterior govern d’esquerres al Consell.

“No hi ha hagut directrius polítiques”, ha incidit el president Vilafranca, qui ha remarcat que “optar per una solució diferent hauria suposat anar en contra del parer dels tècnics de la casa”. El projecte, que comprèn un traçat de poc més de dos quilòmetres, costarà 6 milions d’euros i es començarà a executar en el darrer trimestre de l’any. S’espera que estigui enllestit en un període d’11 mesos.

El president ha destacat que la proposta definitiva, en la qual es treballa conjuntament amb Icomos des de finals de 2023, “posa seny a un projecte que s’havia polititzat” i que es recondueix ara “a escala tècnica”. Les obres, aturades des de fa deu anys, “han fet perdre massa temps i doblers públics de manera incomprensible només per l’oportunisme polític de l’anterior govern”, ha lamentat Vilafranca, qui ha alertat de la necessitat de reformar d’una vegada “un tram perillós”, on coincideixen un canvi de rasant i un encreuament amb corba. “S’ha prioritzat la seguretat, la fluïdesa del trànsit i el cost econòmic amb estrictes mesures ambientals i patrimonials”, ha dit.

L’informe ambiental i d’impacte patrimonial encarregat a l’expresident d’Icomos a Espanya, Jordi Tresserras, ha estat bàsic per proposar les mesures correctores que finalment s’han incorporat al projecte. Les més destacades, ha resumit el conseller de Mobilitat, consistiran en el soterrament de tot el cablejat aeri de la zona i en la instal·lació de barreres vegetals d’alzina i ullastre autòcton perquè des de les navetes no es pugui percebre el trànsit a la carretera. Juan Manuel Delgado ha lloat la “tramitació exemplar que s’ha seguit. Només s’han tingut en compte criteris estrictament tècnics”.

El conseller de Cultura, Joan Pons Torres, ha definit l’informe de “pioner” i ha remarcat que recull també l’opinió dels propietaris de la finca i dels residents als camins d’accés a Rafal Rubí i Alcaidús, que demanaren igualment que s’acabin les obres del pont.

Segons ha esmentat, un estudi encomanat a un expert en Dret Públic adverteix de les responsabilitats patrimonials en què podrien incórrer els representants públics i funcionaris del Consell en cas que haguessin optat per una altra alternativa.

El conseller Joan Pons ha justificat que no s’hagi sotmès la proposta a l’opinió del consell social i sí del consell científic de la Menorca Talaiòtica perquè són els experts els que s’havien de pronunciar i “la majoria” ha beneït el projecte. “De fet, coincideixen que allò que té més impacte és deixar l’estructura a mig construir”, ha dit.

Pons Torres no s’ha pronunciat, però, sobre la iniciativa que han tingut vuit entitats que formen part del consell social que, com ja ha informat l’ARA Balears, han escrit al Centre del Patrimoni Mundial de la Unesco per demanar que faci tirar a terra el pont de Rafal Rubí.

El president del Consell Insular ha aprofitat la compareixença per tornar a demanar a l’Estat que retorni el finançament a les carreteres de Menorca i ha recriminat a l’esquerra que els vuit anys d’obres aturades a la general hagin duplicat el cost de les actuacions que ara es necessiten. El projecte del tram Maó-Alaior que el 2014 costava poc més de 9 milions d’euros ara s’ha encarit per damunt dels 18 milions.

stats