Mobilitat
Societat 08/11/2022

El Consell acorda canvis en el carril Bus-VAO amb el sector del transport

Els taxis podran accedir també al tram final, que fins ara només era per a busos

2 min
Imatge del carril BUS-VAO aquest dimecres a les 12 hores.

PalmaEl Consell de Mallorca ha rectificat aquest dimarts i ha fet algunes modificacions relacionades amb el carril Bus-VAO que connecta l'aeroport amb l'entrada de Palma, una setmana després que s'hagi posat en funcionament. El conseller de Mobilitat, Ivan Sevillano, s'ha reunit aquest matí amb associacions del taxi i del transport discrecional per prendre algunes mesures. Entre aquestes, destaca el fet que el Consell demanarà a l'Ajuntament de Palma que augmenti la freqüència semafòrica d'entrada a Ciutat, és a dir, que els semàfors durin menys. La intenció és "donar més fluïdesa a l'entrada dels carrils a Palma", ha explicat la institució insular en un comunicat.

A més, pretenen que "l'avantatge competitiu dels vehicles que fan ús del carril bus-VAO augmenti", atès que ara els autobusos tenen més facilitat per avançar-se. Segons informa el Consell en un comunicat, actualment "molt d'autobusos de l'EMT i altres surten abans de temps del carril per poder situar-se els primers a l'altura del Palau de Congressos, tant per recollir persones com per tenir prioritat en la resta del seu trajecte". Això, però, "està provocant retencions innecessàries en els altres dos carrils".

Per aquest motiu, argumenten, "si s'ajusta la freqüència dels dos semàfors de l'entrada de Palma, tots aquests vehicles que arriben des del carril Bus-VAO no tindran necessitat de sortir-ne tan prest, i s'aprofitarà el carril Bus-VAO al màxim i sense perjudicar els altres dos carrils". Ara bé, aquests semàfors són competència de l'Ajuntament de Palma, de manera que Mobilitat ja ha informat que farà la petició corresponent.

Accés a taxis

A banda d'això, Sevillano també ha acordat allargar la línia discontínua per facilitar la sortida de vehicles del carril Bus-VAO a la seva incorporació a la via de cintura. I en els darrers 350 metres, reservats inicialment als autobusos, també hi podran circular taxis i motocicletes. Finalment, totes les parts han coincidit en la necessitat que els vehicles que s'incorporin a l'Ma-19 des de l'enllaç del Coll d'en Rabassa pugin accedir també al carril Bus-VAO.

Sevillano ha valorat positivament el plantejament atès que "augmentaríem de manera molt significativa els potencials usuaris del carril Bus-VAO". No obstant això, la mesura no es pot prendre directament, sinó que abans s'ha de justificar davant la Direcció General de Trànsit (DGT). La DGT és qui té la potestat jurídica i, per tant, la competència per permetre que es faci incorporant-la com un nou element a l'estructura del carril Bus-VAO. Així, Mobilitat i Infraestructures s'ha compromès a enviar a la DGT un informe que proposi i motivi aquesta modificació en el carril Bus-VAO perquè pugui donar-li llum verda.

En termes generals, el conseller insular de Mobilitat ha reconegut que "al llarg d'aquests dies hem rebut diverses propostes, crítiques, però també molts de suports a aquesta mesura pionera en matèria de mobilitat a Mallorca". Per això, diu que estan "oberts a fer canvis que milloren l'ús del carril Bus-VAO". A banda de Sevillano i el director insular de Mobilitat, Gonzalo Llamas, han assistit a la trobada el president de l'Associació del Transport Discrecional de Balears, Rafel Roig; la gerent de la Federació Empresarial Balear del Transport (FEBT), Petra Mut; el president de l'Agrupació Empresarial Balear del Taxi, Antoni Bauzà, i el president de l'Associació Sindical d'Autònoms Taxi Mallorca, Biel Moragues.

stats