Societat 17/03/2022

El CEIP Verge de Lluc reclama a Educació mesures per aturar la segregació escolar

Més de la meitat de l'alumnat del centre palmesà té necessitats de suport

2 min
Una aula de l'escola Verge de Lluc.

PalmaEl CEIP Verge de Lluc de Palma exigeix a la Conselleria d'Educació que prengui mesures per aturar la segregació escolar que viu el centre. En un comunicat emès aquest dimecres, revela que més de la meitat dels alumnes de l'escola tenen necessitats de suport educatiu (NESE). A més, el percentatge va pujant curs rere curs: del 42,2% el 2017-2018 al 51,4% que es registrava el curs passat. "Aquestes xifres criden a un canvi urgent de la política d'escolarització a Palma", exposa l'escola, alhora que demana la implicació tant de la Conselleria com de l'Ajuntament de Palma.

El centre afirma que la Conselleria incompleix la normativa quant a l'escolarització de l'alumnat i que "no només és una problemàtica concreta de la nostra escola, sinó que es repeteix molt al municipi". Es refereix al decret que regula l'admissió d'alumnes en centres públics, que en l'article 5 estableix que l'escolarització de l'alumnat "es farà de manera equilibrada i equitativa (...) vetlant perquè el nombre d'alumnes NESE no superi el 30% del total de l'alumnat del centre".

D'altra banda, el decret també estipula que es vetlarà perquè el nombre d'estudiants amb necessitats educatives d'un centre "no superi en un 10% la mitjana" que hi ha d'aquest alumnat NESE a la seva zona escolar. En el cas del Verge de Lluc, el percentatge d'infants amb necessitats educatives duplica el percentatge de la seva zona escolar, que va ser del 23,3% el curs passat. En casos com aquest, la norma habilita la Conselleria per limitar l'escolarització fora de termini d'estudiants NESE i insta l'Administració "a dotar de recursos suficients i necessaris per poder afrontar l'escolarització de manera correcta". En concret, el centre té quatre pedagogs terapèutics (PT), dos especialistes d'audició i llenguatge (AL) i un d'atenció a la diversitat (AD).

Les conseqüències de la segregació

Es considera que hi ha segregació escolar quan la distribució de l'alumnat és desigual en un territori en concret i es concentren en unes zones concretes un percentatge elevat d'origen immigrant o amb necessitats socioeconòmiques. Així, a la pràctica, està molt vinculada a la presència d'alumnat NESE, perquè es considera que un estudiant es troba en aquesta situació en les següents circumstàncies: no entén les llengües oficials, s'incorpora tardanament al sistema educatiu, té un desfasament curricular de dos o més cursos per malaltia greu o per factors econòmics, socials, culturals, geogràfics o ètnics, té altes capacitats intel·lectuals, dificultats d'aprenentatge o necessitats especials per alguna discapacitat o trastorn.

La comissió de segregació escolar del CEIP Verge de Lluc alerta que aquesta situació augmenta les desigualtats socials, davalla els resultats educatius, augmenta l'abandonament escolar i dificulta la feina docent, perquè "en molts casos s'arriba a situacions d'estrès molt gran". D'altra banda, recorden que hi ha altres zones de Mallorca, com ara Inca i sa Pobla, en què "ja s'ha fet feina" en aquest sentit i s'han implementat mesures per posar fi a la segregació.

stats